Kako da izaberete svoj prvi motor?
Nema univerzalnog rešenja i odgovora kada je u pitanju prvi motocikl, ali postoji nekoliko smernica koje će vam biti od pomoći...
Kupovina prvog motocikla je avantura koja se kao po pravilu pretvori u slatke muke. Neretko se desi i da slatko izostane. Nije lako ni biti strpljiv i sačekati „dobar“ primerak motocikla. Pod uslovom da znamo šta je „dobar“ primerak.
Čak i to nije nerešiv problem koliko činjenica da budući motociklista, ponekad zapravo ni ne zna šta je dobro za njega. Na sve to, dodajte i savete iskusnih motociklista. Oni kao iskusni, uglavnom govore iz ličnih primera i afiniteta, a to novajliji donosi više štete nego koristi.
Nema univerzalnog rešenja i odgovora kada je u pitanju prvi motocikl, ali postoji nekoliko smernica koje će vam biti od pomoći da formirate kriterijume, pišu Polovni automobili.
Listamo oglase: Model i marka
Kada biramo prvi motocikl, razumljivo je da postoje afiniteti prema pojedinim proizvođačima. Svaki motociklista ima svoje favorite. Međutim, favorizovanje određenog brenda i modela može značajno da vam ograniči izbor i navede na čin kupovine lošeg primerka.
Istina je da nema loših proizvođača. Loš motocikl je zapravo onaj koji nije održavan. Ako se dvoumite između dva proizvođača, glavni kriterijum vam mora biti opšte tehničko stanje konkretnih polovnjaka. Razlike između modela iz iste klase postoje, ali nikada nisu toliko velike koliko je velika razlika u eksploataciji propisno održavanog motocikla i onog koji se pretvorio u hrpu kvarova.
Dajte sebi vremena i prostora, pa probajte više primeraka. Ne zalećite se na prvi motocikl koji ste pronašli. Odolite uzbuđenju i naletu emocija, pa da od drveta ne vidite šumu. Sa sobom povedite nekoga ko je iskusan motociklista.
No, zadnja reč neka bude vaša. To će biti vaš motocikl i vi ste ta osoba za upravljačem. Uzbuđenje ne može da se sakrije, ali razum mora da prevlada.
Gabariti i snaga prvog motocikla
Neizostavna dilema pri kupovini početničkog motocikla je njegova snaga i veličina. Da li je 600 ccm previše? Da li će 125 kubika biti preslabo i brzo dosaditi?
Kubikaža sama po sebi nije kriterijum. Postoji ogromna razlika između super sportskog motocikla sa četiri cilindra od 600 ccm koji razvija 110 konja i dual sport motocikla od 650 ccm sa jednim cilindrom i 45 konja. Početnički motocikl treba da razvija snagu na blag i predvidiv način, što na motociklu od 600 ccm i 110 konja nije slučaj.
Ne morate reći naglas, ali budite iskreni prema sebi: vi ste početnik i nemate iskustva u vožnji motocikla. Što je motocikl snažniji, biće vam teže da ovladate njime i razumete njegovo ponašanje kao i da primenite tehnike koje su potrebne za bezbedno upravljanje. Zato što snažniji motocikl snažnije reaguje na svaku grešku i neiskustvo.
Manji motocikl, manje snage, bolji je za početnika, jer će vam dozvoliti da pogrešite sa manjim posledicama. Nije rešenje da vozite snažniji motocikl u grču, a priča da će vam manji motocikl brzo dosaditi je preuveličana.
Na vašem početničkom motociklu treba da se osećate komforno kada sednete. Ako ste nižeg rasta, nema smisla razmatrati motocikl sa kojeg ne možete da ravno oslonite oba stopala ili imate problema da dohvatite upravljač. Isto važi ukoliko ste veoma visoki, pa vam motocikl dođe kao dečji bicikl. Slažemo se da je sportski motocikl ili adventure touring motocikl atraktivan, ali sve to pada u vodu ako ne odgovara vašoj fizičkoj konstituciji.
Prvi motocikl je zamorče
Za početnika je normalno i očekivano da zbog neiskustva napravi po neki gaf. To su manje opasna preturanja u mestu, ostajanje bez goriva, „maltretiranje“ kvačila, gašenja pri kretanju, itd. Održavanje motocikla je takođe jedna od bitnih veština koju početnik treba da stekne, pa i ovu stavku treba uzeti u obzir.
Zbog gore pomenutog, prvi motocikl ne mora da bude nov. Sa novim motociklom bićete bezbrižni po pitanju pouzdanosti, ali ćete izgubiti dosta vrednosti u prvih nekoliko sezona. Čak iako nekom srećom sve prođe sa što manje ožiljaka.
Doduše, treba napomenuti da po mogućstvu, vaš prvi motocikl bi trebao da poseduje ABS i elektronsko ubrizgavanje. Nije nužno, ali ABS će vam pružiti sigurnost pri kočenju, a elektronsko ubrizgavanje će vas spasiti od problema sa karburatorima.
Uopšteno, prvi motocikl trebalo bi da bude povoljniji i relativno jednostavne konstrukcije. To će vam ujedno i omogućiti da naučite i osnovne servisne radnje. Razliku u ceni, uvek je bolje iskoristiti za kupovinu zaštitne opreme, na treninge bezbedne vožnje i na što više benzina tokom sezone. Dobri primeri početničkih motocikala su Honda CB500, Kawasaki ER5, Yamaha XT 600, BMW F650, itd. Skuteri takođe mogu biti dobra opcija ako je to ono što vam se dopada i odgovara potrebama.
Svrha prvog motocikla
Mnogi početnici poistovećuju vozačku dozvolu sa znanjem. Ipak, iskustvo se stiče vožnjom i u tom procesu nema prečica. Svrha prvog motocikla je da na njemu naučite osnovne radnje i veštine bez rezervisanosti i strahova. Na prvom motociklu se formirate kao motociklista i sav fokus treba biti na tome. Zaboravite priču o performansama, kvalitetu vožnje na dužim relacijama i sl.
Takođe, suzdržite se od ulaganja u motocikl koja se tiču estetike i ulažite pre svega u nove gume, kočnice, pre nego u glasan auspuh.
Prvi motocikl treba da bude relativno povoljan, jednostavan, jednostavne konstrukcije i snage i ne više od 600 ccm i 60 konja. Idealno, pozicija sedenja trebalo bi da bude neutralna, a sam motocikl, univerzalan pre nego specijalizovan za konkretan način upotrebe.
Tek kasnije kada ovladate veštinama i formirate sopstvene kriterijume, dolazi vreme za drugi motocikl, a pri njegovom odabiru ima smisla diskutovati o performansama i specijalizaciji samog modela. Danas, čak i početnički motocikli pružaju zaista puno mogućnosti i opreme koja je nekada bila nezamisliva.
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)