Kako da vam vožnja motocikla po velikim vrućinama bude što podnošljivija?
Vožnja u uslovima visokih temperatura jedan je od najtežih izazova za svakog motociklistu, jer hladnoća se rešiva dobrom opremom, ali toplota...
Leto je period kada se dvotočkaši najviše voze. Vozači automobila zavide motociklistima kako sa lakoćom prolaze kroz gužvu misleći - lako je njima.
Da li je zaista tako ili je to još jedna zabluda vezana za motociklizam? Sajt Polovni automobili donosi prikaz kako izgleda vožnja motocikla dok je na snazi crveni meteo alarm, kao i nekoliko praktičnih saveta za sve one koji se voze po vrelini ili planiraju moto avanturu u okruženjima gde vladaju visoke temperature.
Na preko 40 stepeni za upravljačem motocikla
Vožnja u uslovima kada su temperature visoke, jedan je od najtežih izazova za svakog motociklistu. Hladnoća je rešiva dobrom opremom, ali toplota, gotovo nikako.
Na otvorenom, motociklista je iznad asfalta sa kojeg zrači toplota. Okružen je drugim vozilima koja dodatno greju vazduh i ispuštaju izduvne gasove koje motociklista udiše. Odmah ispod motocikliste je agregat motocikla koji konstantno radi pod velikim termičkim opterećenjem.
Vrelina je nekada tolika da se rezervoar, sedište i ram zagreju tako da se golom kožom ne mogu dodirnuti. Na sve to, motociklista nije ništa manje ugrožen i prete mu sve opasnosti zbog koje mora da nosi zaštitnu opremu.
Motociklista ne može da nosi letnju garderobu, nema klimu niti mu je flašica sa vodom lako dostupna kao u kabini automobila, te vožnja tokom vrelih letnjih dana predstavlja pravi izazov.
Koju moto opremu koristiti u vrelim danima?
Čak i pomisao da ste na direktnom suncu u čizmama, kožnom kombinezonu, sa rukavicama na rukama i kacigom je neprijatna. Nema diskusije da li je oprema potrebna ili ne, rizik od nesreće je uvek prisutan, a zakoni fizike vas neće poštedeti povreda.
Bilo da se radi o kožnoj ili tekstilnoj opremi svakako će vam biti pretoplo. Postoji i treća opcija, takozvana „mesh“ oprema. Radi se jaknama koje koriste mrežicu umesto komada tekstila ili kože i spada u „letnje“ komade opreme.
Problem kod „mesh“ opreme je taj što dozvoljava direktan udar vrelog vazduha na telo zbog čega ćete brzo dehidrirati i bukvalno se sparušiti od vreline. Mesh oprema nije dobra ukoliko planirate puno kilometara pri visokim temperaturama.
Takođe, vožnja u majici nije prihvatljiva jer ćete izgoreti, a još gore u slučaju nesreće, rizikujete teže povrede. Dobar trik je da natopite majicu vodom. Preko nje, koristite klasičnu moto jaknu za sve sezone. Zatvorite sve luftere i dobićete nešto komfora u narednim kilometrima.
Nije retkost videti motocikliste koji leti koriste samo kacigu po gradu, pravdajući se lokalnom vožnjom. Činjenica je, da je motociklista najviše ugrožen upravo u gradu pa samim tim treba da nosi kompletnu zaštitnu opremu. Svako odricanje opreme leti je rizik.
Camel back / Ranac za hidrataciju
Za svakoga ko planira dužu avanturu motociklom u predelima gde vladaju velike vrućine, camel back je obavezan.
Ovaj deo opreme retko ćete videti jer motociklisti koji ga koriste, ne voze po gradu već putuju po Africi, Aziji itd. Liči na ranac, koji je zapravo rezervoar sa vodom iz koga je cevčica sprovedena u kacigu, pa motociklista uvek ima dostupno 2 do 3 litara vode. Kada se vozi nekoliko stotina kilometara dnevno po vrelini, gubi se velika količina vode, čak u toj meri da vam flaša sa vodom neće biti dovoljna.
Vožnja u najtoplijem delu dana
Bez obzira koliko ste dobro opremljeni i u odličnom fizičkom i zdravstvenom stanju, izbegavajte vožnju u najtoplijem delu dana, tj. oko ručka. Dobro isplanirajte dnevnu kilometražu, a u vožnju krenite rano ujutro. U vreme najjačeg sunca, napravite dužu pauzu, pa nastavite vožnju od kasnih popodnevnih sati do uveče.
Leti je dan dugačak, pa ako ste disciplinovani, imaćete sasvim dovoljno vremena da pregazite dobar deo kilometraže izbegavajući najveću vrućinu.
Ne pokušavajte da “izdržite” jer retko ko sem profesionalih vozača može da istrpi tako surove uslove. Dehidracija dovodi do glavobolje, grčeva u mišićima, suženja vidnog polja, vrtoglavice, nesvetice i značajnog pada koncentracije. Na motociklu, koji je psihofizički izuzetno zahtevan za vožnju, dovodite sebe u ogromnu opasnost. Hidratacija ima ogromnu važnost u takvim uslovima, ali isključivo vodom. Kafa, energetska pića i alkohol ne smeju da se koriste.
Brinite o svom motociklu
Po vrelini, na mukama nije samo motociklista već i njegov motocikl. Vrelina je nemilosrdan test pouzdanosti jer su tada svi sklopovi pod velikim opterećenjem. Agregat treba štedeti kroz obrtaje, što znači bez naglog otvaranja gasa i kratkih ubrzanja. Pre puta, obavezno proverite stanje rashladnog sistema. Odnosno, količinu rashladne tečnosti, stanje creva i šelni kao i stanje hladnjaka, koji mora biti besprekorno čist.
Takođe, pumpa za benzin je sklona pregrevanju, pogotovo ako je u rezervoaru manja količina benzina. Ako ste imali bilo kakve simptome koji ukazuju na pumpu, servisirajte ceo sklop i ne vozite na rezervi.
Pneumatici su posebno ranjivi jer se na vrelom asfaltu ubrzano troše, pogotovo ako je motocikl natovaren prtljagom i saputnikom. Obavezno proverite i podesite pritisak u pneumaticima kako bi izbegli ubrzanu degradaciju.
(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)