Da li je rizično prati motor?

Ne može na isti način da se posmatra ulazak vode u prostor motora tokom vožnje po kiši i direktno prskanje „puškom“ ili crevom po otvorenom motornom prostoru...

Foto: Shutterstock

Pranje motora je tema oko koje vozači uglavnom imaju suprotstavljena mišljenja. Jedni tvrde da je apsolutno bezbedno, drugi kažu da prskanje vode po motornom prostoru može da izazove ozbiljne probleme sa elektronikom.

U teoriji, situacija je ipak prilično jednostavna - ukoliko se pranje motornog prostora obavi na ispravan način i uz zaštitu osetljivih elemenata, potpuno je bezbedno.

Pritom su osetljivi elementi i kontakti fabrički solidno zaštićeni od uticaja vode, inače bi prilikom brze vožnje po kiši dolazilo do problema, pošto voda u tim uslovima pri visokoj brzini prodire u motorni prostor, pišu Polovni automobili.

Naravno - nije svaki auto isti, pa ne možemo da generalizujemo. Takođe ne može da se posmatra isto ulazak vode tokom vožnje po kiši i direktno prskanje „puškom“ ili crevom po otvorenom motornom prostoru.

Kako se pere motor?

Postoje razna sredstva kojima sami možete da operete čitav motorni prostor.

Na primer, dostupna su kao sprej ili pena koji se naprskaju po motornom prostoru, ili tečnost u plastičnoj flašici sa montiranom ručnom prskalicom, a možete da kupite i koncentrovanu tečnost koju treba razrediti i naneti na način koji vam najviše odgovara. Tu su i veća pakovanja od 5 ili 10 litara tečnosti spremne za upotrebu.

Cene drastično variraju u zavisnosti od raznih faktora, ali recimo da za 400 do 700 dinara u proseku možete da kupite neko od sredstava koje će sasvim dobro obaviti posao.

Budite pažljivi ukoliko koristite koncentrovana sredstva. Kod njih obično postoji preporučen raspon po pitanju razređivanja, ali neki vozači prave jači rastvor od preporučenog smatrajući da će tako bolje oprati motor. Međutim, tada postoji mogućnost da sredstvo bude suviše agresivno i ostavi fleke na nekim površinama ili čak ošteti neke gumice ili plastike.

Ispiranje vodom pre nanošenja sredstva za pranje?

Kod nekih (retkih) sredstava u uputstvu piše da prvo treba isprati motorni prostor vodom, pa se zatim primenjuje sredstvo.

Međutim, kod nekih drugih bi to možda bilo kontraproduktivno, pošto bi voda koja se zadržala na nekim mestima ili natopila nečistoću možda ublažila delovanje sredstva za odmašćivanje... Ne želimo da nagađamo – pratite uputstvo za upotrebu.

Foto: Pixabay

Korak po korak

Opisaćemo uobičajen način pranja motora u sopstvenoj režiji, tačku po tačku, a dodaćemo još neke savete.

1. Zaštitite sve osetljive delove kesama i lepljivom trakom ili streč folijom, kako bi se izbegao kontakt sa vodom. Na primer, kompjuter (ECU), alternator, razni konektori, senzori, kutija sa osiguračima, relejima i slično – zaštitite sve što vi sami procenite da bi trebalo da se zaštiti.

Da, rekli smo na početku da su komponente u motornom prostoru generalno otporne na kontakt sa vodom, ali kod starijih automobila gumice koje obezbeđuju zaptivenost, tj. zaštitu od prodora vode, možda su ispucale, skupile se i slično, pa više nisu u stanju da obezbede zaštitu. Jednostavno, vreme čini svoje, a tu su i visoke temperature i drugi negativni uticaji.

Nakon što završite kompletno pranje i sušenje motornog prostora, skidate ove kese ili foliju i te delove očistite ručno uz pomoć krpe, sunđera i nekog sredstva koje ne mora da se ispira (npr. klasičan šampon), već koje može da se ukloni čistom vlažnom krpom.

2. Akumulator – ili skinite kabl sa minus kleme i oblepite kraj kabla i akumulator kesom/folijom - ili jednostavno izvadite akumulator iz automobila – što je sigurno, sigurno je...

Istina, mnogi peru motorni prostor samo sa otkačenim kablom sa kleme, bez ikakve zaštite. Neki uopšte ne diraju akumulator – niti skidaju kabl, niti stavljaju bilo kakvu zaštitu na akumulator i auto posle pranja normalno radi.

Naš savet je da ne rizikujete i da ili otkačite kabl i sve dobro zaštitite ili potpuno izvadite akumulator.

Ukoliko skidate kabl ili vadite akumulator kod savremenijeg automobila, pročitajte uputstvo za automobil – deo koji se odnosi na zamenu akumulatora. Naime, s obzirom da je došlo prekida u napajanju električnom energijom, neki sistemi mogu da se „poremete“. Čak i kod starijih automobila možda ćete morati da unesete kod za radio.

Kod određenih automobila zato treba obaviti neka podešavanja, kao npr. „srediti“ memoriju kod el. podesivih sedišta i retrovizora, obaviti inicijalizaciju upravljača, itd. U nekim slučajevima mogu da se upale određene lampice upozorenja ili obaveštenja – trebalo bi vremenom same da se ugase, ali ako do toga ne dođe, pogledajte uputstvo ili idite u servis.

Foto: Shutterstock

3. Nanesite sredstvo za pranje. Dobro naprskajte čitav motorni prostor, a možete i donji deo haube ukoliko je zamašćen.

Pre toga pažljivo pročitajte upustvo, pošto mogu da postoje ozbiljne razlike u korišćenju različitih sredstava. Na primer, neka sredstva treba ostaviti da deluju samo minut ili dva, druga 3 do 5, a treća desetak minuta.

Ako sredstvo za pranje ostavite prekratko da deluje, možda nećete dobiti željeni rezultat. Ako ga ostavite predugo, može da ostavi fleke ili čak eventualno ošteti nešto od gume ili plastike.

Iako to ni jednom uputstvu ne piše, neretko ćete čuti savet od entuzijasta ili u objašnjenjima na internetu, da je korisno da pomognete sredstvu za pranje uz pomoće neke četke, kako bi bolje rastvorilo masne nečistoće.

Pažnja - obavezno koristite zaštitne naočare, pošto sredstva za pranje motora mogu da budu vrlo nezgodna ukoliko dođu u kontakt sa očima.

4. Ispiranje motornog prostora - ukoliko imate dvorište, obično baštensko crevo će biti dovoljno za ispiranje. Nemojte da koristite suviše jak mlaz vode. Dovoljno je da voda ide u dovoljnoj količini da obavi ispiranje. To možete da dozirate i prstom na vrhu creva, a možete i da nabavite prskalicu koja se montira na crevo.

Ukoliko ste sredstvo za pranje naprskali i na haubu, ispiranje započnite odatle.

U slučaju da imate uređaj za pranje pod pritiskom ili čitavu operaciju obavljate u samouslužnoj perionici, budite veoma pažljivi. Voda pod suviše jakim pritiskom može da prodre čak i u one delove koji su zaptiveni.

Stoga držite „pušku“ na većoj daljini i izbegavajte da dugo prskate u osetljiva mesta, već „šarajte“.

5. Nakon ispiranja osušite motor. Idealno je ukoliko imate kompresor sa kojim možete da izduvate vodu iz svih rupica, kanala i drugih mesta u kojima se voda zadržala.

Ako nemate kompresor, možete da se poslužite usisivačem koji ima mogućnost duvanja priključivanjem creva na izduvni priključak. Neće da bude efikasan kao kompresor, ali u dobroj meri može da obavi posao.

Takođe možete da koristite krpe i sunđere da bi ste uklonili nakupljenu vodu.

6. Postoje takođe i razna sredstva kojima se nakon pranja motora tretiraju plastične i gumene površine, kako iz estetskih razloga, tako i zbog svojstva da usporavaju ponovno nakupljanje nečistoće i olakšavaju uklanjanje nečistoća prilikom sledećeg pranja.

Foto: Dodge

Donji deo haube

Haubu sa donje strane takođe možete da isprskate istim sredstvom kojim perete motor, ali ako se tu nalazi tekstilna obloga koja služi kao zvučna izolacija, procenite u kakvom je stanju i od kakvog je materijala, pa u skladu s tim nju možete posebno da obradite.

Motor se pere kada je hladan

Ukoliko je motor suviše vreo, sredstvo za čišćenje može prebrzo da se osuši i tako nećete dobiti pravi efekat rastvaranja masnoća. Sredstvo jednostavno neće imati dovoljno vremena da odreaguje sa masnim nečistoćama koje treba da ukloni, pri čemu mogu da ostanu i fleke na pojedinim površinama.

Zato, ukoliko ste vozili auto (dostigao je radnu temperaturu), ostavite ga neko vreme da se ohladi (npr. par sati). Ne mora da bude potpuno hladan – uostalom, to zavisi i od spoljašnje temperature.

Osim toga, ni ispiranje vrelog motora hladnom vodom nije „zdravo“.

Improvizacija – „stara škola“

Neki vozači za čišćenje motora koriste sprej za odmašćivanje, tj. čišćenje kočionih diskova. Ovaj sprej ima takve karakteristike da može da se koristi za čitav niz stvari – vrlo efikasno uklanja masnoće i to praktično bez potrebe za ispiranjem ili brisanjem, pri čemu brzo isparava i ostavlja suvu i čistu površinu. Pored ulja i masti, uklanja i razne druge supstance i nečistoće.

Da li osim estetike postoji praktičan razlog za pranje motora?

Postoji – ukoliko negde curi ulje ili neka druga tečnost, a motor i čitav motorni prostor su prljavi, može da bude teško da se nađe „izvor“.

Zato možete da operete motorni prostor kako biste lakše našli šta i gde tačno curi i u kojoj meri.

(Telegraf.rs)