Šta bi sve trebalo da znate pre nego što se odlučite za kupovinu novog motocikla?

Prvo pitanje na koje sebi morate da date odgovor jeste za šta vam je potreban dvotočkaš...

Foto: Venturi/Voxan / Promo

Vest koja je krajem prošle godine mnoge iznenadila, pa čak i dobre poznavaoce prilika, jeste da je tokom 2020. u odnosu na 2019. godinu zabeležen rast prodaje mopeda od 12, a motocikala od čak 69 odsto.

Pandemija korona virusa svakako je promenila navike mnogih, a ako ste i vi među onima koji razmišljaju o dvotočkašima, redakcija Polovnih automobila se pozabavila savetima za kupovinu novog dvotočkaša.

Nov motocikl ili skuter?

Ponuda dvotočkaša je velika. Dolaze u različitim kubikažama i formama i nije lako odlučiti šta je najbolji izbor za vas.

Prvo pitanje na koje sebi morate da date odgovor jeste za šta vam je potreban dvotočkaš? Nije svaki skuter iste namene, niti jeftin za održavanje. Niti je svaki motocikl predviđen za performanse i brzinu.

Kada ovo rešite, potrebno je da izbor svedete na određenu klasu motocikala i nekoliko aktuelnih modela. Pri izboru novog motocikla, bitna činjenica koja se mora uzeti u obzir jesu vaša veština i iskustvo u vožnji.

Nakon toga, sledi pregled ponude. Savet je da se ne vezujete za pojedine brendove, već da tražite najbolju ponudu u klasi i izaberete onaj motocikl na kome se najbolje osećate.

Praktično i ekonomično

Ako vam je potreban dvotočkaš za dnevne potrebe, npr. za „od posla do kuće“, za odlazak do marketa i generalno izbegavanje gužve, idealan bi bio skuter ili moped zapremine od 50 do 125 kubika. Ovde su troškovi eksploatacije najniži i to je klasa koja je ekonomična i donosi uštedu.

Uglavnom se radi o četvorotaktnim agregatima sa izuzetno niskom potrošnjom goriva. Čak i u ovoj klasi poželjno je izaberete model sa ABS-om.

Po nezvaničnoj definiciji moped je mali motocikl, zapremine do 49 kubika sa pedalama. Tipičan primer mopeda na našim prostorima je „Tomos A3“. Pojavom modernih skutera, mopedi su u Evropi većim delom potisnuti. Skuteri su brži, poseduju bolje vozne karakteristike i praktičniji su zbog gepeka ispod sedišta.

Iako se skuter i moped razlikuju, zakon je propisao da je moped motorno vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina, bez obzira na način prenosa, ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 kubika, ili sa motorom čija najveća trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima električni pogon.

Foto: Instagram/walter_werks

Sa dozom zabave i više mogućnosti

Poslednjih godina, proizvođači nude sve više „full size“ motocikala manjih kubikaža.

Radi se o motociklima u zapreminama od 250 do 500 kubika, koji svojim gabaritima omogućavaju vozaču da u potpunosti osete svet motociklizma kako kroz putovanja, tako i kroz svakodnevnu upotrebu, a ujedno uz niske troškove eksploatacije.

Veći skuter će biti praktičniji za grad zbog prtljažnog prostora i automatskog menjača.

U ovoj klasi bićete u mogućnosti da se priključite grupnim vožnjama. Imaćete dovoljno snage, mesta za dodatni prtljag i suvozača ako želite da podelite iskustvo sa dragom osobom. Odnosno, kupili ste ulaznicu u hobi zvan motociklizam.

Motocikli i skuteri iz ove klase su idealni za početnike. Uglavnom, radi se o mašinama umerenog temperamenta koje su tolerantne na početnike greške. Što je motocikl lakši i manji, na njemu ćete lakše savladati tehnike vožnje. Na ovom motociklu nastaće vaša osnova motocikliste.

Za one koji su iskusni

Većina motociklista ima želju da sebi priušti nov motocikl. Kupovina novog motocikla je ispunjenje želje koja se gaji od detinjstva. Konačno ste izdvojili vreme i novac za sebe. Većinu stvari ste sredili u životu i možete da priuštite sebi zasluženo zadovoljstvo.

Zaista je poseban osećaj imati motocikl bez i jedne ogrebotine i tragova prethodnih vlasnika.

Najpopularniji motocikli za već iskusnije motocikliste koji znaju svoje potrebe su iz srednje klase, odnosno motocikli zapremine od 600 do 900 kubika.

Zapravo, radi se o motociklima velikih mogućnosti i ozbiljnih performansi koji mogu da zadovolje većinu zahteva prosečnog motocikliste. Pritom, njihova cena je relativno pristupačna i primamljiva.

Ponuda u ovoj klasi je velika. Gotovo je nemoguće ne naći nešto po svom ukusu. Kako po ceni, tako i po nameni.

Foto: Facebook/Nemanja Ugresic

Da li sam zaista početnik?

Motocikli nove generacije poseduju sisteme poput ABS-a, kontrole proklizavanja, itd. Međutim, svi sistemi ne mogu da nadomeste neiskustvo vozača. Ukoliko ste neiskusni na velikom i novom motociklu, pratiće vas konstantan osećaj napetosti i stres koji će vas sprečiti da razvijate veštinu vožnje.

U ovoj fazi kupovine morate biti iskreni prema sebi. Uvek će postojati neko ko će pokušavati da vas ubedi kroz lični ili primer nekog drugog početnika koji je „preskočio“ početnički motocikl.

Ne dozvolite sebi da kupite nov motocikl koji ne možete da iskoristite, pa da izgubite volju i entuzijazam, te i novac koji ste uložili.

Razmotrite više opcija

Kada ste napravili uži izbor ili sveli na jedan model, možemo reći da ste tek na pola puta. Većinu toga o potencijalnom novom motociklu možete saznati pregledom testova na internetu. Uvek je dobro prikupiti što više informacija.

Ne donosite odluke dok ne steknete uživo utisak o motociklu koji planirate da kupite.

Odvojite vreme za posetu prodajnom salonu, sedite na motocikl, proverite da li vam odgovara položaj sedenja, koliko su vam savijena kolena, možete li da dohvatite podlogu. Ujedno, uživo ćete steći utisak o kvalitetu završne obrade.

Nekada je moguće zakazati test vožnju, ali ta praksa je generalno retka, ali ništa vas ne košta da pitate.

Važno je da se ne vezujete isključivo za jedan brend. Probajte i druge motocikle iz klase.

Pripremite pitanja za prodavca i nemojte se ustručavati da postavite koliko god pitanja je potrebno da biste bili sigurni da je to motocikl koji će ispuniti vaše kriterijume.

Raspitajte se i o servisnim intervalima. Na koliko se radi servis i koliko košta. Kupovina novog motocikla nije samo potpis na papiru, to je iskustvo.

Ilustracija / Foto: Pixabay

Opremanje novog motocikla

Većina proizvođača nudi i puno dodatne opreme na koju možete potrošiti velike sume novca.

Fabrička oprema je uvek skupa i morate razmisliti šta vam je zaista potrebno. Dosta opreme je moguće kupiti i naknadno i u nekim slučajevima je jeftinija od fabričke.

Praktična oprema koja podiže upotrebnu vrednost i komfor je dodatni prtljag, povišeni vizir, grejači ručica i sedišta, kreš barovi, centralna nogara.

Oprema poput karbonskih delova, brendiranih izduvnih sistema, maglenki, više je stvar luksuza nego potrebe. Pre kupovine opreme koja nije od istog proizvođača, proverite da li će ugradnja uticati na garanciju.

Rekreativno radna vozila - kvadovi

Kvadovi su sve popularniji. Sve ih češće možemo videti kako po gradu, tako i na offroad vožnjama.

Kvad (Quad) ili ATV (All Terain Vehicle) je vozilo koje poseduje četiri točka, dok su pozicija sedenja i komande upravljanja slični motociklu. Kao što naziv vozila kaže, ATV je dizajniran i konstruisan da savlada različite podloge.

Na prvu pomisao, kvad se posmatra kao rekreativno vozilo. Idealan je za offroad, vožnju po prirodi i obilazak destinacija koje nisu pristupačne drugim vozilima. Kvadovi, kao i motocikli, podeljeni su na klase.

Kvadovi su zanimljivi za vožnju, ali zbog svoje konstrukcije, zahtevaju iskustvo i veštinu, pogotovo kada se radim o većim kvadovima. Zbog okoline u kojoj se koristi i nedostatka kabine, kao i za vožnju motocikla, tako je i za vožnju kvadova potrebna lična zaštitna oprema.

Pored zabavne strane, kvadovi imaju veliku praktičnu pripremu i mogu biti odličan alat za obavljanje mnogih poslova. Koriste ih lovci, pecaroši, šumari, kao i službe spašavanja.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)