Imate više od 100.000km na "cajgeru"? Postoji ulje koja će vaš auto još toliko održati na točkovima!
Sintetička ulja, posebno namenjena motorima sa velikom pređenom kilometražom, doprineće usporavanju njihovog daljeg habanja, ali i tu postoji jedna mali "problem"...
Vremena kada smo na raspolaganju imali dve ili tri vrste motornog ulja i jednostavnije mogli da odaberemo ono koje nam je potrebno davno su prošla. Proizvođači danas u ponudi imaju širok spektar ulja najrazličitijih vrsta i namena. Među njima su i ona koja se reklamiraju kao ulja posebno razvijena i namenjena motorima sa velikom pređenom kilometražom.
Neka od njih su polusintetička, ali većina velikih proizvođača (Castrol, Mobil 1, Valvoline...) za ove namene nudi potpuno sintetička ulja, koji su generalno bolja i kvalitetnija.
Njihov "tajni sastojak" su aditivi, koji su kreirani tako da motorima sa više od 100.000 pređenih kilometara omoguće da rade glatko i bez "štucanja", zatim da spreče ili smanje nakupljanje mulja (koga stvaraju ostaci ulja, goriva i čestica nastalih sagorevanjem), kao i da podmazuju i revitalizuju zaptivke motora. A koliko su u tome uspešni, zavisi od niza faktora.
W124 sa 300.000 kilometara na "cajgeru "
Ako bismo, kao primer, uzeli poznati Mercedesov M111 motor (široko raspostranjena familija motora koja je između 1992. i 2003. pokretala više modela C i E klase, počeviši od čuvenog W124), koji je u prethode dve - tri decenije dobro i redovno održavan, tu ne bi trebalo da bude problema, budući da je u pitanju kvalitetan, pouzdan i izuzetno dobro konsturisan motor sposoban da prevali i više od 300.000 kilometara.
Ako se jedan takav motor zaista redovno održava, sasvim je moguće pretpostaviti da je mogao da "preživi" i na ulju lošijeg kvaliteta. Međutim, to može da bude stvar dobrog održavanja. Ali ako nije tako, ako je motor neadekvatno održavan, ima bilo kakva mehanička oštećenja ili probleme sa sistemom za podmaziavnje, od njega ne treba očekivati čuda.
Iskusni mehaničari se, međutim, slažu da ulja namenjena motorima sa velikom pređenom kilometražom primetno smanjuju stvaranje mulja u motoru i doprinose njegovom sporijem nakupljanju.
Tu se, opet, postavlja pitanje, da li upotreba visokokvalitetnog sintetičkog ulja, koje se menja češće nego što je proizvođač to propisao, može da ima isti efekat...
Neodržavanom motoru nema pomoći
Sa druge strane, starom i neodržavanom motoru možete da menjate ulje svake nedelje, pa mu to neće pomoći. Ako je odžavanje motora bilo zapostavljeno i postoji sumnja da je u njemu nakupljena značajna količina mulja, sipanje ulja namenjenog motorima sa velikom kilometražom tu neće pomoći.
Kada su zaptivke (glave) motora u pitanju, aditivi koji se nalaze u ovim uljima im omogućavaju da dodatno "nabreknu", pa zaptivanje zaista postaje bolje i efikasnije. A koliko, to zavisi od njihovog prethodnog stanja istrošenosti. Ukoliko su zaptivke oštećene, bez obzira na ulje, moraće da budu zamenjene.
Takođe, vlasnici automobila često zanemaruju da provere da li ulje ispunjava specifikacije proizvođača, što je propust koji može da nanese više štete nego koristi. Upotreba ulja koje nije namenjeno motoru vašeg automobila može značajno da poveća habanje, čak i ako na njegovoj etiketi stoji drugačije.
Treba li koristiti ulje za motore sa velikom kilometražom?
U zaključku ove priče, možemo da kažemo da se upotreba ulja namenjenog motorima sa velikom pređenom kilometražom preporučuje kod automobila sa više od 120.000 pređenih kilometara. Ono će svakako doprineti usporavanju daljeg habanja motora.
Važno je, međutim, imati na umu da što je motor bolje održavan u prethodnom periodu, to duže moći još da "poživi".
(Telegraf.rs)