Zašto se ukrštaju gume i kako da to uradite pravilno?
Normalno je da se gume vremenom habaju, pa ukoliko jedna guma izgleda istrošenije od druge, potrebno im je periodično menjati mesta...
Ako redovno vozite automobil onda već imate dva kompleta guma. A kako gume baš i nisu tako jeftine, verovatno želite da vam potraju što je to duže moguće.
Normalno je da se gume, sa vremenom upotrebe i pređenom kilometražom, habaju, odnosno da se njihov gazni sloj troši. Međutim, ukoliko se gume troše samo sa jedne strane, odnosno ako jedna guma izgleda istrošenije nego druga, potrebno im je periodično menjati mesta.
Različite su preporuke intervala u kojima bi gumama trebalo menjati mesta i kreću se od 5.000 do 10.000 pređenih kilometara. To su, međutim, smo preporuke, pa sve uglavnom zavisi od vozila do vozila i od guma do guma. Zato je potrebno redovno pregledati gume obraćajući pažnju na dubinu njihovih šara, pogotovo kada su letenje gume u pitanju, budući da su one mekše i da se brže troše.
Na istrošenost guma najviše utiče mesto na kome se nalaze. Kod automobila sa prednjim pogonom, prednje gume podnose veći mnogo veći teret nego zadnje, budući da su zadužene za vuču, ubrzavanje i usporavanje, skretanje, kao i da trpe veći deo sile kočenja. Pored svega toga, kod ovih automobila i najveći deo ukupne težine je na prednjem delu.
Nije velika razlika ni kod vozila sa zadnjim pogonom, a ni kod onih koje pokreću sva četiri točka. Ustvari, kod svakog auta gume se troše na različite načine, a posebnosti svakoga od njih potiču od razika u snazi motora, vrsti pogona, vrsti vešanja, načinu vožnje...
Da li gumama može da se menja mesto?
Neke gume, zbog vrsta šara i načina njihove orjentacije, mogu da se okreću samo u jednu stranu koja je obično označena strelicom. Takođe, kod nekih šare prate oblik latiničnog slova "V". Takve gume mogu da se pomeraju samo sa prednjih na zadnje točkove, sa iste strane vozila, ali ne i da se ukrštaju.
Takođe, kod nekih, uglavnom sportskih automobila, prednji i zadnji točkovi se mogu razlikovati u veličini ili biti istih dimenzija, ali različite udaljenosti jedni od drugih, na prednjoj i zadnjoj osovini. Takva vozila su malobrojni izuzeci, pa za njih važe posebna pravila.
Ovde se bavimo "običnim" automobilima, odnosno onima koji na sva četiri točka imaju gume identičnih dimenzija.
Kako rotirati gume?
Nakon što ste ustanovili u kakvom se stanju koja guma nalazi, napravite plan kako ćete im menjati mesta. To možete uraditi na nekoliko načina.
Možete unakrsno zameniti mesta prednjim i zadnjim točkovima (prednja - leva, zadnja - desna, i obrnuto). Zatim zadnje možete pomeriti napred, a potom prednje nazad unakrsno. Isto možete uraditi i na obrnut način, odnosno prednje možete pomeriti nazad, a zadnje napred unakrsno.
Kako to izgleda, pogledajte na ovom dijagramu:
Pre početka zamene mesta, preporučljivo je da obeležite koja se guma gde nalazila, kako biste znali ukoliko budete morali da ih vratite u prethodno stanje. Možete koristiti slovnu šemu: PL - prednja leva, PD - prednja desna, ZL - zadnja leva i ZD - zadnja desna.
Dizalica
Kao i kod bilo koje druge zamene točkova, prvo je potrebno olabaviti šrafove točkova, dok je automobil još uvek na zemlji. Potom dizalicom podići auto i skidati točkove na isti način kao što se točkovi menjaju kada pukne guma.
Prilikom izvođenja ove operacije, ukoliko to radite sami na parkingu, biće potrebno više puta spuštati i podizati auto. A da biste oslobodili točak koga prebacujete na drugo mesto, poslužite se rezervnim točkom kako biste "oslobođeni" točak mogli da prebacite na drugu stranu automobila.
Naravno, ako ste u prilici da koristite profesionalne dizalice ili da ovaj postupak obavljate kod majstora, možete očekivati da će vam biti potrebno mnogo manje vremena.
Naravno, kada montirate točkove, postupak je obrnut od onoga kada ste ih skidali. Dok je automobil na dizalici, šrafove zašrafite rukom i potom blago pritegnite, dok ne spustite automobil na zemlju. Tek kada ga spustite, dobro iz pritegnite.
(Telegraf.rs)