Kada je ulje u motoru previše staro i kakve veze "mulj" i vlaga imaju sa tim
Što se duže nalazi u motoru gubi viskozitet i postaje manje efikasno kada je pravilno i efikasno podmazivanje motora u pitanju...
Pri svakom tehničkom pregledu, a oni koji mnogo voze i češće, vozači se pitaju da li je pravo vreme za zamenu ulja. Kilometraža koji proizvođači daju kao optimalnu za zamenu, često može da bude i prevelika, pa će majstori pre reći da ulje treba promeniti na 15 umesto na 30 hiljada pređenih kilometara.
Različita vozila imaju i različite potrebe kada je održavanje u pitanju, pa se tako za neke novije automobile čak preporučuje zamena ulja i na manjim intervalima od 15.000 kilometara, jednom u 6 do 12 meseci.
Ulje sa protokom vremena gubi svoja svojstva. Što se duže nalazi u motoru gubi viskozitet i postaje manje efikasno kada je pravilno i efikasno podmazivanje motora u pitanju. Sintetička ulja sporije gube svoja svojstva, što znači da će interval njihove promene biti duži, ali će s vremenom i ona postajati sve manje efikasna.
Lošilja ulja, koja mnogo brže i više degradiraju, mogu da izazovu pojavu "mulja" u motoru, koji može delimično ili potpuno da spreči njegov protok.
Ako spadate u one koji ne voze previše često, pa sporije dostižete neophodnu kilometražu - to ne znači da ne treba da menjate ulje. Ono čak može i da bude ispravno, ali se tu javlja problem vlage.
Naime, ako ne vozite kola previše često, motoru će trebati više vremena da se zagreje i dostigne radnu temperaturu, pa će mnogo sporije isušivati vlagu iz motora. U takvoj situaciji, ulje nije u stanju da podmaže motor kako bi trebalo. A da bi vlaga iz motora nestala, potrebna je neprekidna vožnja od 15 do 20 kilometara.
Svakako je preporučljivo da bar jednom mesečno potverite nivo ulja u motoru, kako biste uvek imali u vidu koliko ga ima. Kada izvučete šipku za proveru, obratite pažnju na izgled ulja, odnosno na tipične znake koje ukazuju na loše ulje ili oštećenje motora.
Ako ulje izgleda svetlije i ima mehuriće, moguće je da tečnost za hlađenje curi u motor, što često može biti i znak unutrašnjeg oštećenja motora (najverovatnije od metalnih delova koji nisu dovoljno dobro podmazani).
Takođe, ako vam se učini da se ulje previše presijava ili miriše na neku drugu tečnost, pravo je vreme za odlazak kod majstora.
Kako se proverava stanje ulja
Analiza uzorka ulja iz motora ne bi trebalo da je previše skupa, a zaista može da vam kaže koliko je vremena, odnosno pređenih kilometara, potrebno između dve promene ulja. Provera stanja ulja, odnosno stanja motora, izvodi u nekoliko koraka, obično pri njegovoj zameni.
- Uzimanje uzorka
Uzorak starog, prljavog ulja iz motora se ne uzima kada je motor hladan, već ga je potrebno pustiti da još jednom prođe kroz motor.
- Startovanje motora
Potrebno je zagrejati motor kako bi ulje još jednom, poslednji put pre promene, prošlo kroz njega. Zagrejanije ulje će, takođe, slobodnije teći kada se bude praznilo iz motora.
- Istakanje starog ulja
Moguće je uzeti i samo mali uzorak ulja, ali je takođe moguća da on ne bi bio sasvim reprezantativan. Zbog toga se preporučuje da se uzorak uzima iz mlaza koji ističe iz motora prilikom ispuštanja ulja, pre zamene. Uzorak se uzima negde na polovini istakanja starog ulja iz motora.
Analizom tako uzetog uzorak ulje može se videti stanje motora i odrediti preporučeni interval za njegove buduće zamene.
(Telegraf.rs/MBJ)