Broj šasije: Gde se nalazi, čemu služi i šta sve iz njega možete da se saznate o svom automobilu?

Kod savremenijih automobila je broj šasije počeo da se postavlja i pri dnu vetrobrana sa unutrašnje vozačeve strane, tako da vrlo lako može da se vidi spolja...

Foto: Shutterstock

Broj šasije vozila ima istu ulogu kao matični broj kod čoveka. Sadrži niz od 17 brojeva i slova bez razmaka. Na primer:

WAUZZZ4BZWN049194

Označava se i akronimom VIN - „Vehicle identification number“, u prevodu identifikacioni broj vozila. U našim dokumentima naziva se „Identifikaciona oznaka vozila“, „ID oznaka vozila“, a koristi se i „ID oznaka vozila - VIN“, pišu Polovni automobili.

Naši propisi kažu da je broj šasije:

- Identifikaciona oznaka vozila (ID oznaka vozila - VIN) jedinstven i nedvosmislen alfanumerički kod koji proizvođač dodeljuje vozilu kako bi osigurao odgovarajuću identifikaciju vozila i koji mogu da čine arapske cifre od 0-9 i sva velika slova engleskog alfabeta osim I, O i Q.

Gde na saobraćajnoj dozvoli može da se pročita broj šasije?

Broj šasije se nalazi na zadnjoj strani saobraćajne dozvole pod slovom H.

Gde se na automobilu nalazi broj šasije?

Obavezno se nalazi na više mesta. Najlakše ga je naći negde u motorskom prostoru, kao npr. na nosaču amortizera, blatobranu, pregradnom profilu između motora i kabine...

Ali takođe se nalazi i na nekim drugim mestima, kao npr. na podu ili boku prtljažnika, ispod rezervnog točka u prtljažniku, na podu kod vozača, suvozača ili pozadi…

Na tim drugim mestima može da bude dobro sakriven ispod tepiha, neke plastike i slično, tako da ga je često teško ili nemoguće naći ukoliko ne znate gde da tražite.

Na primer, kod modela VW Touran iz 2003. godine može da se nađe ovde:

Audi Q7 ga “krije” na ovom mestu u prtljažniku:

Takođe, kod savremenijih automobila je broj šasije, odnosno VIN počeo da se postavlja i pri dnu vetrobrana sa unutrašnje vozačeve strane, tako da vrlo lako može da se vidi spolja. Ipak, ovo nije obavezno kod svih automobila, a neki vlasnici žele i da ga sakriju.

Šta ako ne mogu da nađem VIN na mestima van motorskog prostora?

Možete da se obratite nekom servisu, ovlašćenom ili neovlašćenom. Ovlašćeni definitivno mora da zna.

Na sreću problemi sa brojem šasije nisu ni približni sa mukama sa brojem motora, čije pronalaženje vrlo često može da predstavlja pravu agoniju.

Kako da na osnovu broja šasije saznam godište auta?

Upravo ova stavka interesuje najveći broj potencijalnih kupaca koji brinu da ne budu prevareni. Nažalost, tu postoje dva problema koji mogu da izazovu razne neprijatnosti, pošto kupac može da posumnja da prodavac pokušava da ga prevari, a u stvari je automobil 100% legalan.

Gotovo na svakom mestu gde potražite odgovor na ovo pitanje, saznaćete da deseta oznaka u broju šasije označava godinu proizvodnje.

Međutim, problem je u tome što je to obavezno samo po američkom standardu, a po evropskom nije, iako mnogi evropski proizvođači prate američki standard.

Dakle, evropski proizvođači automobila kao deseti znak mogu a i ne moraju da stave godinu proizvodnjeodnosno modelsku godinu. Stoga lako dolazi do situacije da kupac dođe da pogleda auto i na osnovu desete oznake zaključi da je auto proizveden 2003. godine, a prodavac tvrdi da je vozilo 2007. godište.

U Evropi se prati standard “ISO Standard 3779”, koji ne obavezuje postavljanje godine proizvodnje ili modelske godine, ali ostavlja tu mogućnost.

Tu je i problem modelske godine koja nije isto što i kalendarska godina proizvodnje. Naime, čak i kada proizvođači u VIN stave oznaku godišta, to je u stvari modelska godina koja ne mora da se poklapa sa kalendarskom godinom. Naime, auto može da bude proizveden u novembru 2020. godine, a da se u broj šasije upiše oznaka za 2021. godinu.

Modelska godina se obično računa od 01. avgusta do 31. jula, ali postoje razlike između proizvođača, tako da ovo nije obavezujući period.

Zato nemojte da se iznenadite ako preko broja šasije utvrdite da je auto proizveden jedne godine, a u dokumentima piše da je proizveden sledeće godine. Jednostavno, stvar je u toj modelskoj godini.

Koji brojevi i slova ne smeju da se koriste?

Ne smeju da se koriste:

  • O
  • Q
  • I

Razlog zbog kojeg se ova tri slova ne koriste jeste sprečavanje mogućnosti da se pomešaju sa brojevima 0 i 1. Dakle, ako je broj šasije prljav, zarđao ili iz nekog drugog razloga ne možete dobro da ga vidite, a niste sigurni da li je neka oznaka O, Q ili 0 - znajte da je nula pošto se prve dve oznake ne koriste.

Koje su oznake za modelsku godinu?

U tabeli ispod možete da vidite oznake koje nam govore modelsku godinu vozila.

Foto: Polovniautomobili.com

Šta još mogu da saznam iz broja šasije?

Možete da saznate mnogo toga, samo je problem u tome što morate da znate kako da ga „čitate“, odnosno da uđete u bazu proizvođača.

Proizvođači u određenom delu prate međunarodne/evropske standarde, a u drugom delu imaju sopstveni sistem označavanja, koji takođe mogu po želji da menjaju kada i kako hoće.

Objašnjenje oznaka broja šasije

Uzećemo kao primer broj šasije, tj. VIN jednog Audija. On izgleda ovako:

WAUZZZ4BZWN049087

Sada ćemo da ga „rastavimo“ i objasnimo deo po deo:

Prve 3 oznake:   WAUZZZ4BZWN049087 – svetska oznaka proizvođača (u ovom slučaju Audi). Prema ovoj oznaci može da se otkrije i zemlja ili region gde je automobil proizveden/sklopljen.

Od 4. do 9. oznake:   WAUZZZ4BZWN049087 – generalne karakteristike vozila, proizvođač ih određuje po sopstvenom nahođenju (vrsta karoserije, pogon, gorivo, model…)

10. oznaka:   WAUZZZ4BZWN049087 – uglavnom modelska godina, ali ne obavezno. Takođe, ukoliko označava modelsku godinu, već smo objašnjavali da to ne mora obavezno da bude i tačna, odnosno kalendarska godina proizvodnje. Na primer, auto može da bude proizveden poslednjih nekoliko meseci kalendarske 2020. godine, a da dobije oznaku modelske 2021. godine. To smo već objašnjavali u gornjem delu teksta.

Od 11. do 17. oznake:   WAUZZZ4BZWN049087 – serijski broj automobila, koji može da sadrži razne informacije po želji proizvođača.

Kada je obavezno da znate broj šasije?

Kod savremenijih automobila mnogo češće dolazi do raznih modifikacija tokom životnog veka tog modela, pa može da bude izuzetno komplikovano ili prosto nemoguće da nađete neki deo za svoje vozilo pošto čak ni u prodavnici ne znaju da li vam treba starija ili novija verzija određenog rezervnog/potrošnog dela.

Zato je najsigurnije da se u bazu upiše VIN vašeg automobila i da se prema njemu nađe odgovarajući deo.

Još dve razlike u odnosu na američki standard

Ove dve stavke vozačima realno nisu važne, ali pomenućemo ih pošto se na mnogim mestima pogrešno navode. Po evropskom standardu VIN, odnosno broj šasije, ne mora da ima oznaku za fabriku u kojoj je auto proizveden, a ni deveta oznaka nije kontrolna oznaka, već proizvođač može njome da označi šta želi.

Aplikacije za proveru vozila preko broja šasije

Postoji mnogo sajtova, aplikacija i raznih drugih „alata“ za proveru vozila preko broja šasije. Neki su možda korisni, ali sve to zavisi koliko je star auto, iz koje zemlje je uvezen, šta je u tu bazu uopšte upisivano...

Na primer, kod nekih ćete platiti da biste saznali samo koju opremu auto fabrički ima. Drugi obećavaju da možete da proverite da li je auto havarisan.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)