Kako da proverite da li je auto koji kupujete imao udes?
Kupovina polovnog automobila, sa jedne strane, nam može doneti uštedu, a sa druge pružiti priliku da sebi priuštite bolje opremljeno vozilo
Loša strana kupovine polovnog automobila su njegove godine, kao i činjenica da ga je pre vas, po pravilu, vozilo više prethodnih vlasnika, i to svako na svoj način.
S tim u vezi, što je automobil stariji postoji veći rizik da je pretrpeo neki saobraćajni udes. I dok su neke saobraćajne nezgode bezazlene prirode, druge mogu ozbiljno uticati, kako na bezbednost vozila, tako i na njegovu vrednost.
Pri kupovini polovnog vozila, morate znati da prepoznate znake pretrpljenog udesa, kako biste mogli da donesete ispravnu odluku. Ovo su neki od znakova.
Kada je primetno neko odstupanje?
Obiđite oko automobila i proverite zazore između vrata, panela na karoseriji, poklopcu prtljažnika, branicima, blatobranima. Svaki od ovih otvora, trebalo bi celom svojom dužinom da bude iste veličine i proporcionalan u odnosu na druge takve otvore. Ukoliko je neki od njih disproporcionalno manji ili veći u odnosu na druge takve otvore na autu, onda bi taj deo vozila trebalo podrobnije ispitati.
Proizvođači automobila ulažu dosta truda kako bi sve na vozilu bilo perfektno poravnato, te ako izgleda kao da nije, postoji velika šansa da se nešto dogodilo tom vozilu.
Proverite sumnjivu oblast kako biste uočili eventualna nepoklapanja u farbi i druge znake oštećenja. Ukoliko je zazor u blizini vrata, haube ili prtljažnika, otvorite ih i sa unutrašnje strane potražite dodatne dokaze koji ukazuju na udes.
Nekonzistetnost farbe
Svi paneli iz kojih je sastavljena karoserija automobila, trebalo bi da budu u istoj boji, sa istim tonom i sjajem laka. Ako je primetno da farba na nekom mestu odstupa od uobičajene, to je siguran znak da je nešto naknadno rađeno na tom delu auta. Uobičajena mesta gde bi se neusklađenost farbe mogla ispoljiti su branici, kontakti oko vrata.
Budući da je u odnosu na druge delove auta, branik lakše zameniti nego ga kvalitetno prebojiti, ovaj postupak može biti uzrok nepodudarnosti u boji vozila i otkriti zahvate koji su na vozilu preduzimani, navodi Car bibles.
Ukoliko primetite neslaganja u boji na delovima karoserije, zatražite objašnjenje od prodavca, a ako ga ne dobijete, bolje je kloniti se takvog vozila.
Iskrivljen ram
Nikada nemojte verovati onome ko vam kaže da je popravio ram vozila i da ga je vratio u prvobitni oblik. Savijanje ga može samo oslabiti i učiniti potencijalno opasnim.
Naprslina na vetrobranskom staklu
Ovaj znak zahteva prethodnu analizu budući da nisu sve naprsline vetrobranskog stakla pokazatelji udesa. Recimo, naprslina koja izgledom podseća na „paukovu mrežu“ i koja se proteže od ivice ka sredini stakla, verovatno je posledica udesa. Sa druge strane, naprslina istog oblika koja kreće iz središnjeg dela stakla verovatno je proistekla od udara nekog predmeta u staklo tokom vožnje.
Ipak, koji god uzrok naprsline bio, vetrobransko staklo, ostavljeno u ovakvom stanju, znak je da vlasnik nije održavao vozilo. Reparacija stakla spada u jednostavnije opravke, te ako nije bio u stanju to da popravi, možda je preskočio i mnogo drugih važnijih stvari.
Nedostajući pričvršćivači
Tokom dužeg perioda upotrebe automobila, nije neuobičajeno da se izgubi poneki pričvršćivač. Ipak, nekoliko nedostajućih karika ili srafova može biti loš znak. Ako je na mestu gde bi trebala biti karika postavljen šraf, to je znak da, nakon nekog zahvata nije sve poravnato kako bi trebalo biti te je umesto originalne karike iskorišćen šraf kako bi sklop mogao i nadalje da ostane pričvršćen. Uobičajena mesta gde se može desiti da neki pričvršćivači nedostaju su prostori za uvlačenje točka, kontakti vrata i karoserije, spojevi blatobrana i rama vozila.
Zarđali šrafovi
Pri izradi automobila, proizvođači koriste alate uz pomoć kojih ne dolazi do oštećenja boje na vrhovima zavrtanja i šrafova. Večina mehaničara ne raspolaže ovakvim alatima te je prinuđena na to da ošteti pričvršćivače prilikom vađenja što otvara prostor za pojavu rđe.
Zarđali zavrtnji i šrafovi znak je da su oni bili vađeni, a potom vraćeni na mesto u nekom trenutku nakon inicijalne postavke.
Rasparni farovi
Kučišta farova prave se od plastike koja tokom vremena poprima zamućen izgled. Ukoliko primetite da je jedan far čist a drugi požuteo, jasno je da je samo jedan nedavno zamenjen. Iako bi vlasnik koji želi nešto da prikrije mogao da zameni oba fara kako ne bi delovali neujednačeno, to ne uradi baš svako.
Ako primetite razliku između farova, podignite haubu i proverite stanje u pozadini fara. Ukoliko je bilo udesa, dokaze ćete uočiti na tom mestu.
Loše stanje identifikacione pločice vozila
Jedan od najlakših načina da proverite da li je auto pretrpeo udes je da proverite u kom stanju je identifikaciona pločica vozi.
Nekim vlasnicima oštećenih automobila prođe trik da preprave pločicu i tako prodaju automobil neiskusnom kupcu. Jednostavna provera stanja pločice može otkriti da li je auto bio udar ili potopljen.
(Telegraf.rs/T.T.)