8 neprijatnih mirisa u automobilu koje nipošto ne bi trebalo da ignorišete
Vaš auto može da ispušta razne mirise, koji mogu da budu indikatori da nešto nije u redu sa njim. Saznajte kako da prepoznate šta svaki od njih može da znači i šta da preduzmete u svakoj od tih situacija
Ukoliko vam se dogodi da u kabini vašeg automobila prospete neku toplu tečnost, poput kafe biće vam jasno poreklo neobičnog mirisa koji ste nakon toga osetili. Međutim, ako uzrok širenja nekog čudnog mirisa nije određen, velike su šanse da on dolazi iz zone oko motora i to nije dobar znak, kaže Džil Trota iz firme RepairPal.
- Mirisi koje automobili ispuštaju, jasan su indikator da nešto nije u redu sa njima. Stoga, nikada nemojte ignorisati neobične mirise koje osetite tokom vožnje - dodaje Trota.
Sledi pregled nekih od najtipičnijih mirisa koje automobili ispuštaju, kao i šta preduzeti u svakoj od situacija:
1. Pokvarena jaja
Mogući uzrok: Katalizator
- Miris sumpora može da ukaže na disbalans u odnosu mešavine vazduha i goriva u vašem motoru - kaže Trota. Ukoliko postoji problem sa ubrizgavanjem goriva, nesagoreli ostaci goriva mogu zapušiti katalizator i blokirati prolaz izduvnih gasova. U tom slučaju, automobil više neće moći da se pokrene.
Šta preduzeti: Katalizator može da se spasi ukoliko se problem identifikuje u začetku, te bi najbolje bilo da mehaničar odmah pogleda vozilo.
2. Buđ
Mogući uzrok: Klima uređaj
Klima uređaji funkcionišu po principu da izvlače vlagu iz vazduha, dok se ekstrahovana voda smešta u kutiju iza komandne table, koja ima svoj odvod. Ukoliko se dogodi da lišće dospe u kutiju, ono može blokirati odvod, a ustajala voda koja nije mogla da otekne na kraju će poprimiti miris buđi. Takođe, voda često pronađe i alternativni put izvan kutije i završi u kabini na patosnicama ili tepisima.
Šta preduzeti: Ukoliko osetite ovaj miris, proverite sistem klima uređaja. Kako biste sprečili stvaranje vlage koja dovodi do pojave buđi, pokrenite klima uređaj na svakih mesec ili dva, čak iako nemate potrebu da rashladite kabinu. Ovo će učiniti da se gumice i ležajevi klima kompresora redovno podmazuju što će produžiti njegov vek.
3. Sladak sirup
Mogući uzrok: Antifriz
Slatkast miris koji dopire iz pravca motora verovatno znači da je došlo do curenja antifriza iz rashladnog sistema. Ovaj problem može pričiniti ozbiljnu štetu i dovesti do pregrevanja motora.
Šta učiniti: Ukoliko antifriz curi, vožnja u takvim uslovima može oštetiti motor. Stoga je najbezbednije odšlepovati auto do najbližeg servisa.
4. Rezak miris dima
Mogući uzrok: Curenje ulja
Curenje ulja je opasno iz više razloga. Ukoliko dospe u izduvni sistem može se zapaliti dok, sa druge strane, nizak nivo ulja u motoru dovodi do oštećenja motora. Ukoliko neprijatan miris koji štipa za oči osetite ubrzo nakon što je na automobilu menjano ulje, curenje može biti posledica loše zavrnutog čepa za odlivanje ulja prilikom zamene ili loše postavljenog filtera ulja. Uzrok curenja može biti i loša gumica ili zaptivač, što može prouzrokavati kapljanje po zupčastom kaišu vozila, a ulje može curiti i na semeringu radilice koji je u lošem stanju.
Šta preduzeti: Proveriti nivo ulja i kod mehaničara utvrditi uzrok curenja.
5. Miris spaljenog tepiha
Mogući uzrok: Pregrejani kočioni diskovi ili paknovi
Ukoliko osetite ovakav miris prilikom spuštanja niz strmu nizbrdicu, dok stopalo blago držite na pedali kočnice, to može značiti da su paknovi ili diskovi na vašem automobilu pregrejani. To može dovesti do prerane istrošenosti kočnica ili čak i do njihovog kvara. Ako miris nastavi da se širi, a da prethodno automobil nije duže vreme vožen u „stani-kreni“ režimu kroz saobraćajnu gužvu ili niz dugačku nizbrdicu, kočnice moraju biti pregledane. Takođe, treba imati na umu da je sasvim uobičajeno, ukoliko su paknovi na vozilu nedavno promenjeni, da ispuštaju ovaj miris tokom prvih nekoliko stotina kilometara vožnje.
Šta učiniti: Pre spuštanja niz nizbrdicu, pritisnuti nekoliko puta papučicu kočnice.
6. Miris dima
Mogući uzrok: Curenje iz auspuha
Miris usled curenja iz auspuha, koji dospe u kabinu vozila, može da podigne nivo ugljen-monoksida na rizičan nivo.
Šta preduzeti: Zaustaviti vozilo, isključiti motor i spustiti prozore. Najsigurnije bi bilo odšlepovati vozilo do servisa.
7. Miris sagorele gume
Mogući uzrok: Kaiš koji proklizava
Uzrok širenju ovog mirisa može biti kanalni kaiš koji proklizava odnosno crevo rashladnog ili servo sistema, koje dodiruje kaiš i usled trenja počinje da se topi.
Šta preduzeti: Sačekati dok se automobil ne ohladi, otvoriti haubu i proveriti kaiš i creva, a ukoliko miris nastavi da se širi, odvesti auto kod mehaničara, navodi Geico.
8. Miris sagorele plastike
Mogući uzrok: Kratak spoj na instalacijama
Pohabana plastična izolacija duž električnih instalacija u vozilu može učiniti da žice dođu u kontakt i proizvedu kratak spoj. Kratak spoj takođe može biti uzročnik spaljene ili istopljene plastične izolacije.
Šta preduzeti: Najbolje je odvesti auto na dijagnostiku.
(Telegraf.rs/T.T.)