Evo zašto gumama ne sme da se produbljuje šara, i kako da prepoznate da li vam neko prodaje takvu

Narezivanje guma je uobičajen postupak kada su u pitanju teretne gume. Međutim, kod putničkih je to strogo zabranjeno!

Foto: Pixabay.com

Reč je o proceduri tokom koje se specijalnim alatom produbljuju postojeći kanali (šara) na gumi, kako bi joj se produžio životni vek. Ovo je dozvoljeno isključivona teretnim, traktorskim i gumama za radne, poljoprivredne mašine i slično, ali i tada samo onima na kojima postoji oznaka „Regroovable“, što znači da imaju dovoljno „mesa“ za narezivanje.

Narezivanje sme da se obavlja samo do određene dubine. Ako se pretera, korišćenje te gume može da bude opasno.

Na tržištu postoji mnoštvo alata za narezivanje, razne snage, sa raznovrsnim dodacima i mogućnostima. Oni rade po jednostavnom principu – deo koji pravi (produbljuje) kanale se greje (npr. kao lemilica) i tako prolazi kroz gumu kao kroz sir i ostavlja lep i čist „rez“, tj. kanal.

Naglašavamo – narezivanje guma nema veze sa protektiranjem, pošto smo primetili da se te dve operacije neretko mešaju! Protektiranje je „lepljenje“ potpuno novog gazećeg sloja na gumu, a narezivanje prosto produbljivanje postojeće šare.

Zabranjeno za putničke gume!

Foto-ilustracija: pixabay.com

Putničke gume se ne narezuju. Jednostavno – nisu predviđene za to i nemaju konstrukciju koja je predviđena za to.

Zato – ne igrajte se i nemojte da narezujete sopstvene gume, pošto smo uočili na raznim forumima da se ljudi raspituju mogu li sami nešto da urade modifikovanom lemilicom, odnosno sa nastavkom koji može da „seče“ odgovarajuće kanale.

Bolje nova jeftina, nego poznata marka a „narezana

To što su ljudi nekada to radili i govorili da gume mogu sasvim bezbedno da se narezuju sve dok ne „izbiju žice“ ne znači da su i tada bili u pravu.

Ali danas je bolje kupiti novu gumu nekog brenda koji nema zvučno ime za oko 4.000 dinara, nego rizikovati sa sečenjem (bukvalno) gume koja je već stara i ko zna šta je sve preživela.

Možda joj je oštećena i unutrašnja struktura gazećeg ili nosećeg sloja. „Otkaže“ li takva guma pri višoj brzini, džaba ušteda od nekoliko hiljada dinara.

U slučaju da imate veći i snažniji auto, sa gumama većih dimenzija i pritom želite neki ozbiljniji brend, ali nemate novca za nove gume – možda ste malo pomešali prioritete?

Izuzeci?

Ne postoje izuzeci. Ručno pravljenje kanala na gumama radi se samo kada je reč o specijalnim trkačkim pneumaticima ili kada proizvođači testiraju novi dizajn.

Ukoliko je reč o klasičnoj gumi za putnički automobil – ona ne sme da se narezuje, odnosno njoj ne smeju da se produbljuju kanali.

Gume za trkačke automobile su potpuno druga priča i ne bavimo se njima.

Da li kod nas ima polovnih narezivanih guma?

Foto: Foter/Flickr/Clearly Ambiguous

I dok je ova pojava u većoj meri primećena u npr. Južnoafričkoj republici, ali čak i u Americi, kod nas, srećom, to nije slučaj.

Takođe, važno je napomenti da ne treba poistovećivati polovne gume sa onima koje su narezivane. O polovnim gumama smo već pisali u tekstu: Isplate li se polovne gume.

Dobra strana je to što je putničke gume zbog specifične šare relativno komplikovano narezivati, pa se to obično radi samo na velikim centralnim kanalima. Tako da ako se odlučite za kupovinu polovne gume za putničko vozilo, obratite pažnju na centralne kanale.

Neke imaju široke uzdužne kanale jednake širine čitavom dužinom, pa kada se oni obrade, potencijalni kupac može lako da se dovede u zabludu.

Za razliku od klasičnih putničkih guma, narezivanje je lakše uraditi kod guma velikih dimenzija namenjenih terencima i to naročito onih koji imaju šaru u obliku blokova, tj. koje su namenjene za pravu off-road vožnju.

Takve gume su obično skuplje i neko bi pomislio da bi mu se isplatilo narezivanje takve gume, ali time ugrožava svoju bezbednost.

Kako prepoznati da li je guma narezivana?

Nema univerzalnog pravila – pratite prostu logiku, obratite pažnju na detalje i...

1)  nađite sliku nove gume (identičnog modela) da biste imali sa čime da poredite

2)  ako je reč o zimskoj gumi, proverite koliko je potrošen površinski sloj sa karakterističnim lamelama

3)  pratite da li se razlikuje dubina kanala

4)  proverite da li se razlikuje širina velikih kanala

6)  proverite da li se razlikuje boja i struktura materijala većih kanala u odnosu na ostatak gume

8)  obratite pažnju na indikatore potrošenosti, mada i te „pregradice“ koje se nalaze na dnu većih kanala mogu da se preskoče, a zatim sasvim malo „skinu“ tako da sve deluje regularno

9)  ako je dno većih kanala suviše glatko i „kao novo“, to je znak za uzbunu

Pogledajte još saveta i kompletnu ponudu polovnih automobila za prodaju na sajtu Polovni Automobili

(Telegraf.rs)