UZNEMIRUJUĆE: Kad vidite ovu stravičnu rusku sliku, na pamet vam neće pasti da pozivate na rat (FOTO)

 
  • 15

"Apoteoza rata" je slika Vasilija Vereščagina iz 1871. godine čije izlaganje nije bilo dozvoljeno u Sankt Peterburgu. Kada ju je u Berlinu video nemački načelnik generalštaba fon Moltke, zabranio je svojim vojnicima da posete izložbu, a isto je učinio i austrijski ministar vojni

"Apoteoza rata", kontroverzna slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia/Public domain "Apoteoza rata", kontroverzna slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia/Public domain

Vasilij Vasilijevič Vereščagin je rođen 26. oktobra 1842. godine u Čerepovecu, u Novgorodskoj guberniji, kao srednji od trojice braće. Otac mu je bio zemljoposednik i plemić, a sina je poslao u Carsko selo kada mu je bilo samo osam godina ne bi li ušao u Aleksandrov kadetski korpus.

Tri godine docnije, Vasilij se obreo u Pomorskom kadetskom korpusu u Sankt Peterburgu; na svoju prvu plovidbu otišao je 1858. Služio je na fregati "Kamčatka", koja je plovila u Dansku, Francusku i Egipat.

Nedugo potom napustio je vojsku i počeo da studira slikarstvo. Već 1863. godine osvojio je prvu medalju, koju mu je Sanktpeterburška akademija dodelila za sliku "Uliks ubija udvarače" (Uliks je latinsko ime za Odiseja). Naredne godine je otišao u Pariz gde je učio od Žan-Leona Žeroma.

1867. godine pozvao ga je ruski general Konstantin Petrovič fon Kaufman na ekspediciju u Turkestan, a zbog svog heroizma prilikom opsade Samarkanda 2-8. juna 1868. dobio je Orden Svetog Đorđa 4. stepena.

"Pali vojnik", slika Vasilija Vereščagina iz 1878. godine koja prikazuje ratnika kojeg su saborci ostavili bez sahrane. Foto: Wikimedia Commons/Sotheby's http://www.sothebys.com/de/auctions/ecatalogue/2012/russianpaintings/lot.148.html "Pali vojnik", slika Vasilija Vereščagina iz 1878. godine koja prikazuje ratnika kojeg su saborci ostavili bez sahrane. Foto: Wikimedia Commons/Sotheby's http://www.sothebys.com/de/auctions/ecatalogue/2012/russianpaintings/lot.148.html

Bio je svetski putnik i neprestano se kretao: Pariz, Moskva, Sankt Peterburg, Sibir, Centralna Azija, Minhen, Beč, London, Tibet, Indija, SAD, Kuba, Japan, Sirija, Palestina. Izlagao je skoro svuda gde je otišao.

Slika koju možete da vidite na samom vrhu ovog teksta nastala je 1871. i zove se "Apoteoza rata" (apoteoza je uzdizanje umrlog junaka ili velikog čoveka do božanstva, obožavanje, veličanje), a posvetio ju je "svim osvajačima, prošlim, sadašnjim i budućim"; planirao je da je izloži u Sankt Peterburgu 1874. godine, ali je bila zabranjena zato što, smatrali su cenzori, rusku vojsku prikazuje u lošem svetlu.

"Put ratnih zarobljenika", slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia Commons/Brooklyn Museum "Put ratnih zarobljenika", slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia Commons/Brooklyn Museum

Isto se desilo i sa slikom "Ostavljen pozadi", na kojoj je umirući vojnik napušten od svojih saboraca.

Nije "Apoteoza rata", međutim, bila samo Rusima problem; kada ju je u Berlinu video nemački načelnik generalštaba, feldmaršal Helmut fon Moltke Stariji, toliko ga je potresla da je izdao naređenje kojim nemačkim vojnicima zabranjuje da posete izložbu. Isto je uradio i austrijski ministar vojni.

Ruske vlasti su čak na kraju zabranile da se njegova dela izlažu uopšte, kao i da se reprodukuju u knjigama. Očajan, Vereščagin je spalio tri svoje slike.

"Ruski logor u Turkestanu", slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia Commons/Васи́лий Васи́льевич Вереща́гин "Ruski logor u Turkestanu", slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia Commons/Васи́лий Васи́льевич Вереща́гин

To nije uticalo na njegov patriotizam, međutim. Po izbijanju Rusko-turskog rata 1877-78. godine napustio je Pariz i vratio se u otadžbinu. Aktivno je učestvovao u konfliktu, nakon koga se skrasio u Minhenu gde je velikom brzinom maltene štancovao slike, uvek iste tematike: ratne.

Ali, njegove ratne slike nisu bile glofikacija rata, već promovisanje mira prikazivanjem užasa njegove suprotnosti. Realnost njegovih dela privlačila je i veliki broj ljudi koji za umetnost nisu marili, i izložbe u Parizu 1881. godine, pa potom i u Londonu, Berlinu, Drezdenu i Beču, bile su veliki uspeh.

"Pobednici (pljačkaši)", slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije na kojoj se mogu videti turski vojnici koji pljačkaju mrtve neprijatelje. Foto: Wikimedia Commons/picture.art-catalog.ru "Pobednici (pljačkaši)", slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije na kojoj se mogu videti turski vojnici koji pljačkaju mrtve neprijatelje. Foto: Wikimedia Commons/picture.art-catalog.ru

Zbog toga se smatra prvim velikim ruskim slikarom koji je stekao svetsku slavu, a njegovo ime nije silazilo sa stubaca evropske i američke štampe.

- Voleo sam sunce celog svog života, i želeo sam da slikam sunčevu svetlost. Kada sam video ratovanje i rekao o tome šta sam mislio, radovao sam se što ću ponovo moći da se posvetim slikanju sunca. Ali, bes rata je nastavio da me progoni - napisao je Vereščagin.

"Pod gradskim zidinama. 'Pustite ih da uđu!'". Slika Vasilija Vereščagina izrađena u čast osvajanja Kive u današnjem Uzbekistanu, od strane ruske imperijalne vojske. Foto: Wikimedia Commons/Tretyakov Gallery "Pod gradskim zidinama. 'Pustite ih da uđu!'". Slika Vasilija Vereščagina izrađena u čast osvajanja Kive u današnjem Uzbekistanu, od strane ruske imperijalne vojske. Foto: Wikimedia Commons/Tretyakov Gallery

Njegova slika "Državna procesija princa od Velsa u Džajpuru 1876." se smatra trećom najvećom slikom na svetu, ali to nije jedino njegovo delo koje se bavi Britanskom Indijom.

1882-83. godine izazvao je skandal serijom od tri slike: jedna se bavila rimskim razapinjanjem Isusa Hrista na krst, druga likvidacijom indijskih pobunjenika topovima od strane Engleza, a treća pogubljenjem nihilista u Sankt Peterburgu.

Putovanje u Siriju i Palestinu 1884. godine dovelo je do stvaranja niza novih prikaza novozavetnih događaja koji su, ponovo, naišli na otpor. Zamislite, Isusa Hrista je prikazao previše realno, a i sa preterano vulgarnim i nedvosmisleno semitskim crtama licama!

"Poraženi, parastos za ubijene". Slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije. Foto: Wikimedia Commons/artlib.ru "Poraženi, parastos za ubijene". Slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije. Foto: Wikimedia Commons/artlib.ru

U Moskvi 1893. godine je uradio seriju slika koje se grupno zovu "1812", a bave se Napoleonovim pohodom na Rusiju. Navodno, bio je inspirisan Tolstojevim romanom "Rat i mir".

Nakon toga je bio u Mandžuriji i Kini, prateći rusku vojsku tokom Prvog sino-japanskog rata i Bokserskog ustanka. Početkom veka je posetio Filipine, Sjedinjene Države i Kubu, a na kraju i Japan.

"Posle pada", slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia Commons/picture.art-catalog.ru "Posle pada", slika Vasilija Vereščagina. Foto: Wikimedia Commons/picture.art-catalog.ru

1904. godine, tokom Rusko-japanskog rata, pozvan je od strane admirala Stepana Makarova na komandni brod "Petropavlovsk". 13. aprila brod je udario u japanske podvodne mine dok se vraćao u Port Artur i potonuo, odnoseći na dno sa sobom veći deo posade, admirala i - Vereščagina.

Simboličan kraj za slikara koji je celog života slikao pakao ratovanja da bi svetu doneo mir.

"Pre napada. Pod Plevnom". Slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije koja prikazuje oficire na bezbednom i obične vojnike kao topovsko meso koji ginu za tuđu slavu. Foto: Wikimedia Commons/picture.art-catalog.ru "Pre napada. Pod Plevnom". Slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije koja prikazuje oficire na bezbednom i obične vojnike kao topovsko meso koji ginu za tuđu slavu. Foto: Wikimedia Commons/picture.art-catalog.ru

Hoćete da čujete još nešto, možda simbolično u još većoj meri? Njegova poslednja slika na kojoj je prikazan admiral Makarov dok predsedava ratnim većem na "Petropavlovsku" izvučena je sa dna mora skoro bez oštećenja.

Danas jedan grad u Permskom kraju nosi ime po njemu (Vereščagino), kao i jedna manja planeta koju je otkrila sovjetska astronomkinja Ljudmila Žuravljova 1978. godine.

"Posle napada. Plevna 1877-1878". Slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije koja prikazuje stravične posledice ratovanja. Foto: Wikimedia Commons/slavs.org.ua "Posle napada. Plevna 1877-1878". Slika Vasilija Vereščagina iz njegove Balkanske serije koja prikazuje stravične posledice ratovanja. Foto: Wikimedia Commons/slavs.org.ua

(O. Š.)

Video: Radnika milimetar delio od smrti: Sam Bog ga je pogledao

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Više sa weba

Komentari

  • ruserbia4444

    29. decembar 2015 | 16:27

    Da je ove slike naslikao neki nijemac,englez ili italijan za njih bi znao čitav svijet i vrijedilo bi milione dolara,ovako možda vrijede nešto... ali samo rusima.

  • Ivana

    29. decembar 2015 | 19:51

    Neverovatan talenat.......Odusevljena sam....

  • Khalid Ibn Al-Walid

    29. decembar 2015 | 21:08

    Znaci Muslimani su zlikovci a rusi su dobri momci

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA