Zašto niko neće u vozače? Nedostaje 51.000 kamiondžija, a ne pomaže ni bezobrazno velika plata
U Americi je krajem prošle godine nedostajalo čak 51.000 vozača kamiona kako bi se zadovoljile potrebe svih kompanija koje svoje artikle i proizvode transportuju širom Sjedinjenih Američkih Država, piše Vašington post.
Manjak vozača kamiona, koji bi ove godine mogao dodatno porasti, počeo se odražavati i na porast cena, a kako bi privukli veći broj radnika, prevozničke kompanije su značajno povećale plate za svoje vozače.
Na primer, u jednoj kompaniji iz Minesote plate za vozače skočile su za oko 15 odsto, a prema rečima direktorke većina njihovih vozača sada ima godišnju platu od 80.000 dolara.
Srbiji hitno potrebno 3.000 vozača: Potrebno je samo da ispunite jedan uslov
Ekonomski je rast, naime, uticao i na sve veću potražnju za vozačima kamiona, ali zbog istorijski niske nezaposlenosti teško je pronaći radnike. Pritom se mladi Amerikanci, u strahu da će industriju transporta uskoro preuzeti autonomna vozila, često ni ne prijavljuju na otvorene konkurse za ovaj posao. Ipak, opšta automatizacija transportne industrije neće nastupiti baš tako brzo, a vozači kamiona mogli bi još neko vreme biti vrlo traženo zanimanje.
O kakvom se poslu radi i šta sve utiče na mali interes za ovim zanimanjem, istražio je Vašington post među nekolicinom vozača kamiona, od onih koji su se za ovaj posao odlučili pred svega nekoliko meseci i time napravili značajan zaokret u svojoj karijeri, pa sve do onih koji su u ovom biznisu proveli nekoliko decenija.
Mnogi od njih su usamljenost i dugotrajnu odvojenost od porodice istaknuli kao najveće nedostatke ovog zanimanja.
- Moja deca sada su u dvadesetim godinama. Propustio sam većinu njihovog detinjstva i odrastanja. Govore mi da bi voleli da sam češće bio kod kuće. Zbog toga što sam vozač kamiona već sam se dva puta razvodio. Za pravu perspektivu o tome kako je biti vozač kamiona, razgovarajte s njihovim suprugama - rekao je Majkl Dou koji se ovim poslom bavi već više od 20 godina.
Drugi vozač, Li Klas, koji kamione vozi već četiri decenije, izjavio je i da se u ovom poslu “možete pozdraviti sa svojim društvenim životom”.
Sedelački način života, sati i sati provedeni na cesti, obavljanje higijene u vrlo ograničenim uslovima po odmaralištima uz autoput, kao i prehrana lošeg kvaliteta, još su neki od uslova na koje moraju biti spremni oni koji se odluče za karijeru vozača kamiona.
Međutim, mnogi od intervjuisanih vozača istaknuli su i da bi ovo zanimanje ipak preporučili drugima, ako su spremni na životni stil koji ovaj posao za sobom povlači.
- Preporučio bih ovaj posao. Prijateljima koji rade u fabrikama za minimalce govorim da se licenciraju za vozača kamiona, što je proces od svega nekoliko nedelja. To je najlakši novac koji možete zaraditi bez fakultetske diplome, ali radi se o zahtevnoj industriji. Većinu vremena provodićete sami - ispričao je vozač Danijel Golnik.
VIDEO: Kamion pun cigli se prevrnuo na automobil
(Telegraf.rs/Vašington post)
Video: Ogromne gužve na granici sa Hrvatskom: Kilometarske kolone
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bane
Ne postoji velika plata kad je taj posao u pitanju!Ja nisam vozac kamiona,da napomenem.Ali kada krenem prema Hrvatskoj,i vidim kolonu kamiona od par kilometara koji se ne pomeraju,i cekaju na granici po par dana.Ja lično da se bavim time,zapalio bih kamion,okrenuo gazdu i rekao,dodji po pepeo.A to je samo jedna kap u moru njihovih problema!
Podelite komentar
Miloš
Zato što je težak posao. Nisam pored porodice. Maltretira me svaka šuša. Hvala neka. Za manje para ali sam kuci.
Podelite komentar
Jova
Nije tačno da neće ljudi da voze. Neće da voze za 500 evra, veći idu u Evropu za 1500 evra.
Podelite komentar