PRODAJU NAM OPASNA AUTO-SEDIŠTA ZA DECU: Obavezno obratite pažnju na nekoliko stvari i ovu važnu oznaku! (FOTO)
Pošto je zima na pomolu, pa samim tim i zbog klizavih terena opasnost od saobraćajnih udesa veća, potražnja roditelja za auto-sedištima za bebe raste. U prodaji se mogu naći polovna sedišta već za 500, pa do nekoliko hiljada dinara. Međutim, u Agenciji za bezbednost saobraćaja upozoravaju da su neka od tih sedišta neispravna, odnosno nisu homologovana (testirana), te se za njih ne može garantovati da li su bezbedna za prevoz dece.
Samohranim roditeljima podeljena auto-sedišta za decu
Zato je prva preporuka Agencije za bezbednost saobraćaja da roditelji kupuju homologovana sedišta koja se prepoznaju po nalepnici UN ECE R44.
Ostale preporuke agencije roditeljima:
Drugo, na šta treba da obrate pažnju pri kupovini polovnog sedišta su naprsnuća koja mogu da se vide golim okom, a koja mogu da ukažu na to da li je auto-sedište bilo u vozilu koje je učestvovalo u saobraćajnoj nezgodi. Takvo ne treba više da se koristi jer mu je smanjena efikasnost, a na njega dete može i da se povredi.
Takođe, to što ćete neko sedište platiti skuplje, ne znači nužno i da je ono bezbednije. Najvažnije je da se na sedištu nalazi nalepnica UN ECE R44, jer ona garantuje da je sedište testirano i da je bezbedno. Istraživanja koja su sprovođena u razvijenim zemljama su pokazala da su određena sedišta sa nižom cenom pokazala puno bolje karakteristike od nekih koja su bila dosta skupa.
Prilikom odabira sedišta, roditelji treba da biraju sedišta koja odgovaraju masi i visini deteta.
Prilikom postavljanja sedišta treba da postave i pričvrste auto-sedište pojasem vozila u skladu sa uputstvom proizvođača auto-sedišta.
Prilikom postavljanja deteta u auto-sedište treba da koriste pojaseve auto-sedišta u skladu sa uputstvom proizvođača auto-sedišta i dovoljno zategnu pojaseve auto-sedišta tako da se između trake i ključne kosti može provući samo jedan prst.
Pojas auto-sedišta trebalo bi redovno proveravati i zategnutost usklađivati sa odećom i rastom.
Između deteta i auto-sedišta kao i između deteta i pojasa NE SME ništa da se nalazi. Preporučuje se da se dete u auto-sedištu ne veže u debeloj odeći, već po potrebi utopljava pokrivačima preko pojasa.
Buster sedišta (podmetači) nemaju sopstvene pojaseve, već se koristi sigurnosni pojasevi za odrasle koji su već ugrađeni u vozilu, sa tri uporišne tačke, kojima se vežu istovremeno i dete i auto-sedište.
Više od pola Srba ne poštuje pravilo da decu do tri godine moraju da smeste u posebno sedište
U Srbiji je procenat upotrebe zaštitnih sistema ispod nivoa koji karakteriše razvijene zemlje i zemlje koje upravljaju bezbednošću saobraćaja, kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Poslednjih godina je procenat upotrebe sedišta za decu povećan, ali je i dalje neprihvatljivo nizak. Ako posmatramo decu do tri godine starosti, za koju je prema važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, obavezna upotreba auto-sedišta, procenat dece koja se prevoze u auto-sedištu je 40,2, na nivou Srbije.
Tek 17,2 odsto roditelja dece od 4-12 godina starosti za koju je samo obavezna upotreba pojasa, poštuje to pravilo.
- Tek svako četvrto dete uzrasta do 12 godina koristi auto-sedište ili sigurnosni pojas, odnosno oko 27,5% dece koristi zaštitne sisteme. Problem bezbednosti dece putnika je još izraženiji, ako se uzmu u obzir podaci da se 90 osto dece nepravilno prevozi u auto-sedištima, jer sedišta ne odgovaraju težini i/ili visini deteta, nisu ispravno postavljena ili dete nije pravilno vezano u auto-sedištu - navode u agenciji.
Autosedište je VAŽNO jer štiti dete i u čeonom i bočnom sudaru - podjednako
Auto-sedište pruža najbolju zaštitu detetu u sudaru bez obzira da li je reč o čeonom ili bočnom sudaru. Auto-sedišta treba da ograniče pomeranje glave do kojeg dolazi prilikom čeonog sudara, ali i da obezbede zaštitu sa bočne strane, a pojasevi auto-sedišta treba da spreče ispadanje i kretanje deteta po vozilu. Sa pet uporišnih tačaka koliko najčešće sedišta imaju: dve preko ramena, dve preko butina i jedna između nogu deteta, obezbeđuje se ravnomerna raspodela sila preko celog trupa deteta u slučaju sudara, ističu u agenciji.
- Imajući u vidu da su čeoni sudari češće događaju, kao i da su sile koje deluju na putnike u vozilu intenzivnije, svakako da auto-sedišta pružaju bolju zaštitu pri čeonom sudaru, ali je vrlo značajna, a nekada i najvažnija zaštita koju auto-sedišta pružaju deci pri bočnom sudaru - zaključuju u agenciji.
(S.Vasić/I.Lazić)
Video: Novi upad tzv. kosovske policije: Na udaru preduzeće Urbanizam u Kosovskoj Mitrovici
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.