Šta se krije iza štrajka u Kragujevcu: Tajni plan za otimanje Fijata

  • 34

Već 20 dana zaposleni u kragujevačkoj fabrici "FCA" su u štrajku. Njima su su podršku pružili i sindikati iz italijanskog i poljskog "Fijata". To samo po sebi ne bi bilo ništa sporno i moglo bi da se podvede pod radničku solidarnost da po svoj prilici nije perfidna igra. Naime, zbog gotovo tronedeljne obustve proizvodnje ugrožen je opstanak srpske fabrike automobila. Takav scenario bio išao na ruku isključivo Poljacima. Oni su, kako saznajemo, već spremili 100 miliona evra, kako bi se u njihovim pogonima proizvodio novi model "Fijata".

Odlazak Fijata bi bio gubitak za celu Srbiju: Štrajkački odbor odbio sve što Vlada nudi

Fijat ispunio dva zahteva štrajkača: Što pre sesti za pregovarački sto

Sindikat metalaca Italije i radnici koji rade u italijanskom Fijatu daju podršku i solidarni su sa radnicima koji štrajkuju u fabrici FCA Srbija u Kragujevcu, izjavio je prošle nedelje nacionalni koordinator za automobilsku industriju Mikele de Palma.

Da je po sredi radnička solidarnost niko ne bi imao sumnje u njegove reči. Ipak, treba se vratiti devet godina u prošlost, kada su upravo italijanski radnici "Fijata" i tamošnji sindikat oštro protestovali u javnosti zbog dolaska automobilskog giganta u Kragujevac. Bili su uplašeni za svoja radna mesta.

Danas su i poljski radnici uplašeni za svoja radna mesta. Naime, poljska fabrika automobilskog koncerna Fijat u mestu Tihi prošle godine je zabeležila pad proizvodnje od 9,5 odsto.

Foto: Telegraf

Zato su ekspresno reagovali i ponudili izuzetno povoljne uslove, uključujući i ulaganje od 100 miliona evra, kako bi se u njihovim pogonima proizvodio novi model "Fijata". Očekuju da bi time stabilizovali proizvodnju. Otud i ne čudi podrška iz Poljske da srpski radnici istraju u štrajku.

Igra nerava u gradu na Lepenici nikome ne donosi ništa dobro. Radnici su izgubili plate za vreme koje su u štrajku, Fijat je izgubio proizvodnju, kooperanti su izgubili svoj deo posla i svoje plate. Srbija svaki dan gubi na BDP-u zbog štrajka i gubimo na izvozu.

Eventualni odlazak Fijata iz Srbije bio najgori mogući scenario, s obzirom na značaj te investicije.

Printskin: Youtube/ FCA Serbia

- To bi bilo najgore moguće rešenje. Fijat je naš jedini proizvođač automobila i jedini proizvođač automobila u ovom delu Evrope, ali i kompanija koja generiše jako veliki ekonomski efekat, ne samo za Kragujevac već i celu državu - rekao je konsultant za investicije u Razvojnoj agenciji Srbije Jovan Miljković.

Upitan da li su tačni navodi da postoji mogućnost da se proizvodnja izmesti u Poljsku, ministar privrede Goran Knežević je rekao da Vlada nema takve informacije.

Foto: Telegraf

- Ugovor je potpisan do 2018. godine, očekujemo da se razgovori nastave i da imaju pozitivan ishod - zaključio je Knežević.

Fijat je, kako kažu u Razvojnoj agenciji Srbije, važan i za smanjivanje spoljnotrgovinskog deficita, kao i zaposlenost pošto vezuje veliki broj dobavljača, ali i dalje privlačenje stranih investicija.

- Skoro 7. 000 radnih mesta je kod direktnih dobavljača Fijata, a ti dobavljači imaju svoje dobavljače i da je sigurno blizu 10. 000 radnih mesta direktno ugroženo ovim štrajkom - naveo je Miljković.

On je rekao da štrajk u Fijatu ostavlja posledice na celu Srbiju, a posebno je apostrofirao posledice štrajka na odluku potencijalnih investitora koji, kaže, trenutno razmatraju dolazak u Srbiju.

- Kada Fijat dobro radi i kada veliki broj automobila, tri do pet hiljada dnevno, izađe sa tih fabričkih traka, onda i ljudi koji su zaposleni u dobavljačkom lancu mogu da planiraju poslove - rekao je Miljković i dodao da se u dobavljačkom lancu Fijata nalazi oko sedam hiljada ljudi i da obustava rada u Fijatu ostavlja ozbiljne posledice na ekonomiju.

Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Fijat je nedavno izbacio novi model Fijat 500l, samim tim, velik je intenzitet proizvodnje u Fijatu, kaže on i dodaje da se unapred već zna ko su kupci proizvedenih automobila, jer je reč o "poznatim kupcima".

- Više od 80 odsto prodaje kola u Fijatu je već unapred poznatim kupcima i to je dogovorena proizvodanja. Dakle, od ispunjavanja dogovorene proizvodnje zavisi da li će svi u dobavljačkom lancu imati posao - objasnio je Miljković.

Kada su uzmu u obzir svi ovi podaci ne čudi zainteresovanost Poljaka za novi model "Fijata", kao i interes da se štrajk nastavi.

Sa takvom tempom proizvodnjom izvesno je da bi stabilizovali svoju fabriku u mestu Tihi, čime bi slikovito rečeno utišali i Kragujevac, koji bi se od motora razvoja srpske industrije vratio u doba kada je bio poznat kao "Dolina gladi".

(Telegraf.rs)

Video: Šapić: Od 1. januara 2025. godine sav javni prevoz u Beogradu će biti besplatan

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA