OČI U OČI SA ZORANOM MIHAJLOVIĆ: Boli me kada mladi ljudi ginu. U Srbiji neće više biti lopovluka, uvodimo red u državu! (FOTO)
Potpredsednik Vlade Srbije i ministar saobraćaja i građevine Zorana Mihajlović u novogodišnjem intervjuu za Telegraf.rs otvoreno govori o mahinacijama koje su do sada krasile građevinu, o rekonstrukciji Vlade Srbije, da li će biti dovoljno novca za najvažnije projekte i kada ćemo se voziti za dva i po sata vozom do Budimpešte, kao i da li će do kraja njenog mandata konačno biti završeni Koridori 10 i 11!
U nekadašnjem kabinetu Milutina Mrkonjića razgovarali smo sa ministarkom saobraćaja i građevine, tu više nema slika Slobodana Miloševića i Ane Bekute, već karta na kojoj su ucrtane deonice gde se gradi, projekti i ikona Bogorodice.
Kada ste preuzeli ministarstvo saobraćaja rekli ste da će država konačno uvesti red i nova pravila na svojim gradilištaima, dokle se po tom pitanju stiglo?
- Mislim da smo i pored izuzetno teškog perioda, a tu pre svega mislim na vanrednu situaciju proglašenu zbog katastrofalnih poplava koje su pogodile Srbiju i pri tom se mora imati u vidu da je Vlada preko 4 meseca bila u vanrednom stanju, a to se itekako odrazilo na ekonomski život zemje, uspeli da uradimo nekoliko veoma važnih stvari. Prva bitna stvar je ta da smo u međunarodnom prevozu uspostavili red i doneli odgovarajuća podzakonska akta i sprečili preprodaju dozvola, što je bio čest slučaj. Jasno smo rekli da kada se jedan projekat započne on mora i da se završi. Tu pre svega mislim na put Ub-Lajkovac, koji ide iz njive u njivu i to greškom prethodnih vlada. Takođe smo završili crne i bele liste, koje smo predstavili pre par dana. Jednosavno pokušali smo da izdvojimo šta je dobro, a šta nije od građevinske industrije i da kao država pomognemo onome što je zdravo i da svi oni koji žele da se bave građevinom moraju da znaju da više nema javašluka već da postoje pravila koja se moraju poštovati.
- Zakon o planiranju i izgradnji uvodi red u ovu oblast iz koje će sasvim sigurno biti iskorenjena korupcija jer ako se sve dešava na jednom šalteru i jednom mestu i ako je država ta koja obezbeđuje dokumenta, onda više neće biti potrebe lutanja za papirima i dodatnog ponižavanja. Ono što je meni bilo važno je da nijedan građanin Srbije, za sve što radi ne bude ponižen.
Kada smo kod crnih i belih liste izvođača radova, šta će one konkretno značiti građanima Srbije?
- Ja uvek idem s onim optimističnim i boljim, tako smo prvo pokazali one izvođače koji su na belim listama. Šta znači ta lista? Na osnovu međunarodne konvencije 94, postoje kompanije koje se razlikuju po tome da li zaista zapošljavaju radnike i da li su oni prijavljeni i adekvatno zaštićeni, da li su one namirile sve svoje obaveze prema državi, kao i da li projekte koje rade završavaju u predviđenom roku, a ako bilo šta od ovoga izvođači neispunjavaju neće moći da se nađu na beloj listi. Sve to smo napravili u saradnji sa Ministarstvom finansija, sa Trezorom, Ministarstvom rada i svim drugim relevantnim institucijama. Treba istaći i to da će se ova lista svakih 15 dana revidirati i da to znači ako je neki izvođač bio na crnoj listi, ako ispuni sve uslove može preći na belu i obrnuto.
- Poenta svega je da se stane na put praksi da firma sa dva zaposlena uzimaju višemilionske poslove. Tako smo imali primere da se pojavi kompanija sa dva zaposlena i prijavljena pre 6 meseci i dobije posao od 150 miliona evra. E toga više neće biti, već jednostavno uvodimo red!
Postali ste poznati po čestim i vanrednim kontrolama na gradilištima. Šta su pokazale te vanredne kontrole i da li je moguće da samo domaći izvođači ne poštuju rokove, šta je sa stranim firmama, kada će one dobro da se “pročešljaju”?
- Nije reč da li su firme strane i domaće, ima i jednih i drugih koje ne poštuju rokove. Ja mislim da kako kada imate kod kuće majstore vi ne možete da ih pustite da rade, a vi izađete iz kuće, već morate da ste tu i da vodite računa šta on to radi ili bar da kontrolišete radove, jer kada vam majstor uđe u kuću, ako ga ne nadzirete ostaće tu sto godina. Takve stvari se dešavaju i na putevima, jer se tako jedan put od 12,5 km radi 4 godine, a morao je biti gotov za godinu i po dana, a to je samo dokaz da se tom deonicom niko nije bavio. Zbog svega toga ove kontrole su meni pokazale da se niko zaista nije bavio svojim poslom, kontrolom i inspekcijom, koja je bila strašno važna, a da su se oni koji su trebali da se nađu pod nadzorom pravili ludi jer su shvatili da neće biti kažnjeni. Mi smo zato svima pokušali da poručimo, da ne samo da ću ja biti u vanrednim kontrolama, već će to i raditi mentori – male radne grupe koje je ministarstvo imenovalo za svaki projekat sa zadatkom da se na svakih 15 dana pojave na gradilištima.
- Meni je upravo ta deonica Ub-Lajkovac bila pokazna za sve poslove. Kada sam uvidela šta se tamo radilo, obećala sam čvrsto da se nigde više neće potpisivati 11 aneksa jer to nije normalno i svima sam jasno poručila da ako radovi ne budu gotovi ugovor će biti raskinut, a kada sam im pripretila posao je urađen u roku, što znači da se ipak može sve sprovesti u delo, samo je potreban jasan stav države i da ona izmiri sve svoje obaveze.
Kako je onda moguće da se za 1 projekat potpiše 11 aneksa?
- Prvo nije jasno zbog čega je uopšte započeta izgradnja, konkretno deonice Ub-Lajkovac, kada se zna da nema ništa rešeno i da je to put koji bukvalno ide iz njive u njivu. Sam ugovor je dakle sporan, jer je napravljen u trenutku kada uopšte nije postojala ideja za Obrenovac, Ljig itd. To je očigledan primer lošeg planiranja, možda čak i nečega drugog. Onda su kompanije počele da grade, a da ih niko nikada nizašta nije pitao i da im niko nikada nije došao na gradilište da ih kontroliše. Ja prvi put kada sam bila na tom gradilištu ljudi su bili bez šlemova i osnovne zaštite, a da ne govorimo da su radovi stajali u mestu. Zbog svog tog javašluka su i zahtevani novi i novi aneksi.
Kakvo je stanje sa izgradnjom Koridora 10 i 11, da li možemo obećati građanima da će do isteka mandata ove vlade ti projekti biti završeni?
- Koridor 10 biće gotov i to je sasvim sigurno. Meni, moram to da kažem nije jasna jedna stvar, to je da su sve prethodne Vlade, stavile sve projekte sa strane, a da su se bavile samo Koridorom 10 mi bi odavno imali njega izgrađenog, To bi za Srbiju značilo da kamioni i sva roba, pa čak i putnici ne idu okolo preko Bugarske ka EU, već da idu preko naše zemlje i time da nam donesu zaradu. Dakle, ono što ja mogu da obećam je to da će Koridor 10 sigurno biti završen do kraja 2016. godine, a ne mogu da kažem da će i Koridor 11 biti gotov do 2017. godine, jer smo tek u pregovorima sa koncesionarima, ali za Koridor 10 garantujem.
Kako će se na Vaše ministarstvo odraziti novi budžet, hoće li biti novca za najvažnije projekte?
- Razlika ove Vlade u odnosu na sve prethodne, posebno ministarstva saobraćaja je u tome što smo mi napravili prioritete. U trenutku kada država jeste u ekonomskoj krizi i kada se borimo da podignemo BDP i kada znamo da nemamo para onda se radi samo ono što je najvažnije. Naš najvažniji strateški pravac je Koridor 10, završetak radova na Žeželjevom mostu, Studija izvodlivosti za prugu Beograd-Budimpešta, rehabilitacija železničke mreže i to su projekti koji se nalaze u prioritetima i na njima će se raditi u 2015. godini. Nažalost sve drugo će morati da sačeka i to svima jasno kažemo.
Hoće li se u Srbiji konačno stati na put bespravnoj gradnji i šta ste vi kao ministar predložili da se taj problem reši?
- Milion i po nelegalnih obejaka ima u Srbiji, mi želimo da se legalizuje sve što se može i da se to uradi u veoma brzom roku, a samo ono što zaista ne može da se uknjiži to će se srušiti, a sve drugo će se legalizovati i to ne po visokim cenama, već po prihvatljivim za sve građane. Sve to radimo, kako bi došli do tog trenutka, kada možemo reći ovo je nulta pozicija i od sada se ponašamo drugačije i više ni jedan metar ne može biti izgrađen, a da prethodno nisu dobijene sve dozvole. Više nismo u problemu sa izdavanjem građevinkih dozvola, one će se izdavati u roku od 28 dana. Mislim da je to jedino moguće rešenje i to sam predložila premijeru – da u najkraćem roku legalizujemo sve što je moguće.
- Ono što nas očekuje sada i što neće biti lako je edukacija lokalnih samouprava jer su ljudi godinama navikli da fukcionišu na jedan način, a tu mislim na državne službenike, institucije i sl, a to je da drže neki papir po 6 meseci u fioci, a sada će morati sve slučajeve što pre da rešavaju.
Mnogi zameraju da su krediti za stan nedostupni običnom narodu i da je učešće od 20 odsto visoko.
- Tu je jedina mogućnost da se razgovara s bankama, a mi smo već otpočeli razgovore s njima, ali prvo za one koje su nadležne za putarske kompanije koji bi dobijali povoljnije kredite. Kada je reč o kreditima za stan mi imamo Nacionalnu korporaciju za stambene kredite koja mora mnogo brže i bolje da radi, ali ponavljam pre svega mora se pronaći zajednički jezik sa bankama. To nije nimalo lak posao jer država ima svoje interese, a banke svoje pa je sve to dosta teško uskladiti.
Pred sam kraj godine održao se Samit u Beogradu, kada će Srbija moći da vidi konkretne benefite od ovog veoma važnog skupa?
- Mislim da ćemo već u januaru sa Mađarskom izaći sa modelom finansiranja brze pruge Beograd- Budimpešta, to je za nas odličan projekat koji može mnogo da nam donese. Srbija jeste mala i nije dovoljno bogata i ne može se pohvaliti nekim drugim stvarima, ali se može dičiti svojim geografskim položajem koji mora iskoristiti. Zato ćemo mi krenuti u izradu Studije izvodljivosti, a od tada do realizacije rok je dve godine, a to je sve moguće jer neće biti problema sa eksproprijacijom jer kolosek praktično već postoji, što bi nam uštedelo na vremenu, a ono što je najvažnije ne bi se putovalo više 8 sati, već 2 sata i 45 minuta., što je fantastično. To je već jedan benefit koji je tu, a da ne govorim o drugim dobrim stvarima.
- Naprimer sporazum koji je vrlo značajan, a malo se o njemu pričalo, ja bih ga stavila u red pruge - to je industrijska zona kod Uba, gde je sama opština već dala 130 hektara, a 5 kineskih kompanija koji svoje proizvode izvoze u EU, želi tu da napravi svoje pogone gde bi najmanje 70 odsto radnika bilo iz Srbije. To je odlična stvar.
Koje su to novine koje donose izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja?
- Mi smo reagovali kao Vlada kada smo videli da mladi ljudi ginu. To su baš deca, koja nisu iskusna kao vozači, a puni energije, adrenalina. Vlada je formirala telo u kojem se nalaze svi ministri bitni za bezbednost saobraćaja, dakle ministar saobraćaja presedava, ali je tu i ministar policije, zdravlja, socijalne politike i prosvete i pokrenuto je nekoliko radnih grupa. Jedna od njih je ona za mlade vozače, a ona se zalaže da treba zadržati to noćno ograničenje s tim da se pomeri od ponoći do jutra. Druga stvar oko koje se vodi polemika je pitanje te startnosti automobila, jačine motora i sl. Mi smo da li predlog da se i takva kola zabrane mladim vozačima. Mi dok čekamo usvajanje Zakona radimo akcije od „Veži pojas“ do onih edukativnih. Treba imati na umu taj strašan podatak da je 82 mladih ljudi ove godine izgubilo život, a prošle 86.
Prema mnogim ocenama vi ste najaktivniji član Vlade Srbije uz premijera Aleksandra Vučića, dobili ste i nagradu Reformator godine, pa mnogi s pravom ocenjuju da ste vi njegov pravi zamenik, kako na to gledate?
- Mnogo mi znači priznanje Reformator godine i njega vidim kao priznanje za rad cele vlade jer je ona za samo 6 meseci uspela da donese najvažnije reformske zakone. Niko nije verovao, ali su oni u avgustu doneti. To, ipak govori da se nešto u Srbiji menja. Nikome danas nije lako, posebno kada znate koliko novca imate u novčaniku i to je sve tačno, ali moramo od nekuda da krenemo. Što se tiče samog SNS-a to je stranka u kojoj nema nijednog člana predsedništva koji ne čini sve što može da bi Srbiji bilo bolje. Ovo što ja trenutno radim to je ono što se vidi, ali iza mene ima još mnogo ljudi koji taj isti posao radi i to je – taj tim ono što nas čini boljim od drugih.
Pred kraj godine ponovo je počela da provejava priča o rekonstrukciji Vlade, hoće li je biti i kakvo je vaše mišljenje o tome?
- Ja sam rekla nekoliko puta i opet ću. Vlada Margaret Tačer je imala 9 rekonstrukcija i ja ne vidim nikakav problem, da ako na bilo koji način možemo da poboljšamo i osvežimo rad da to uradimo ili ako s druge strane vidimo da imamo problem, ako negde ide sporije od zacrtanog da to i menjamo. To je mnogo bolje nego sedeti i čekati da prođe neko vreme da bi se formirala nova Vlada, za sada su uvek rekonstrukcije donosile boljitak i novu svežinu i energiju.
Koji vam je posao bilo teže obavljati, da li je to ministar energetike ili saobraćaja?
- Ne mogu da kažem da su teške, ali ogu reći da je ovo sada što radim teži fizički posao u smislu da su teži resori jer su to dva ili tri ministarstva spojena u jedno. Ipak nije mi teško ni jedno, a ni drugo. U saobraćaju postoji jedna odlična stvar u odnosu na energetiku a to je što tu vidite tačno i tih pola kilometara koje ste napravili, dok je u energetici potrebno vreme jer naprimer koliko god se ja zalagala za Kostolac i gurala priču tek će sada, kada ja više nisam ministar energetike da se udari taj ašov i počne sa radom na tom projektu, a u saobraćaju, ponavljam odmah vidite rezultate vašeg rada i to je ono što je lepše.
Najavljeno je da ćete prvog januara svi raditi i da neće biti spajanja praznika, koliko vam to teško pada?
- Ja ću biti iskrena. Svi članovi Vlade rade mnogo, a premijer je stalno tu i radi najviše i onda je normalno da mi sledimo njegov primer. Ja svaki trenutak slobodan, se zaista trudim da ga provedem sa svojim sinom i meni je Nova godina vreme koje želim da provedem s njim. Ja ću naći načina i doći na sednicu Vlade, ali ću gledati svakako da te dane ne radim i vrlo sam iskrena kada kažem – da potreban mi je odmor, svakome je on potreban.
Šta bi ste poželeli sebi, a šta građanima Srbije za Novu godinu?
- Svima samo zdravlje. Mi nismo svesni koliko je važno da čuvamo zdravlje to je najvažnije jer sve drugo dođe i prođe i ako postoji problem on se rešava, ali je zdravlje neprocenjivo.
(D. Zlojutro)
Video: Poslednjeg vikenda uoči Nove godine Beograd je prazan
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Genije
Ne podrzavam lopovluk, ali od cega ce da zivi omladina kada nema posla?
Podelite komentar
Toplica
Kada ce da radite magistralu od Prokuplja prema Nisu??
Podelite komentar
Dare 011
Idite na Voždovac pa uvedite red
Podelite komentar