DA LI BISTE SMELI DA VOZITE KAMION S DVA VOLANA? Evo kako to rade zaposleni u RTB Bor (FOTO)

  • 1

Specijalni “RKM”- kamioni proizvedeni u Južnoj Koreji, neobične su konstrukcije i gabarita, imaju dva volana, široki su čak sedam metara, dugački 11,6 i visoki 4,65 metara! Njima se prevoze lonci usijane šljake iz RTB-a Bor!

- Kamioni su klimatizovani, imaju duple komande i dva volana radi lakšeg manevrisanja. Vozimo opasan teret temperature kao vulkanska lava i vodimo računa da ne ugrozimo ni sebe, ni kamion, ni okolinu – kažu za Telegraf vozači transportera za šljaku kakvi su se prvi put pojavili u RTB-u Bor.

Već danima temperatura ne silazi ispod 40 stepeni na suncu i preko trideset u hladu. Ne zna se da li je pod upeklom zvezdom gore rudarima na kopovima ili metalurzima kraj usijanih peći. Nova oprema sa klima-uređajima i klimatizovani pogoni nekima su olakšali tropski špic leta, ali mnogima je susret sa julskom jarom neizbežan. Vozači Transporta TIR-a, kojima je od skora poveren perevoz šljake iz nove topionice specijalnim kamionima, nisu na ništa manjim iskušenjima, mada se u RTB-u Bor čini sve da se ljudima olakšaju velike žege.

Foto: RTB Bor Foto: RTB Bor

Oni na otvorenom prevoze lonce zapremime 15 kubika sa 40-ak tona usijane šljake! Sa takvim tovarom, koji se slobodno može uporediti sa vulkanskom lavom, moraju da otvaraju „četvore oči“ kad uzimaju lonac, kad ga voze do odlagališta na hlađenje, kad ga spuštaju, kad manevrišu. O tome i bukvalno brine četvoro očiju jer sa svakim kamionom rade po dva vozača. Jedan je za volanima, a drugi ga sa zemlje navodi pri delikatnim operacijama.

SA MINERIMA U BORSKOM RUDNIKU NA PLUS 40 STEPENI: Uz duže pauze i mineralnu vodu lakše gutaju rudarski hleb (FOTO)

U modernoj kabini jednog od dva kamiona zatekli smo Slađana Jevtića, dok mu je signalima sa zemlje pomagao kolega Dušan Mamula. Tako rade na smenu. Dok jedan vozi, drugi navodi. Kad je postavio lonac da se puni šljakom, Slađan nam reče:

Vozimo opasnu tečnu materiju, usijanu šljaku. Imali smo dvonedeljnu obuku, položili smo testove, vožnju, odmah počeli sa poslom i zasad sve ide dobro. Instruktori iz Koreje su nas upozoravali na dosta rizika za nas same, za kamion, za okolinu.

Foto: RTB Bor Foto: RTB Bor

 

Zato posebno vodim računa da pažljivo spustim stope kamiona na zemlju, da lepo utovarim lonac, da ga bez mnogo cimanja odvezem na mesto, da ga istovarim kako treba, kao i da kasnije taj ohlađeni materijal pažljivo isipam iz lonca. Kamioni su klimatizovani, sa duplim komandama (dva volana) radi lakšeg manevrisanja, na displejima se sve vidi, a zvučni signal upozorava čim nešto niste uradili kako treba.

I Dušan Mamula, koji je sve vreme pešice pratio svog kolegu na putu do odlagališta (oko 200 metara), takođe vozač, prvi put se sreo sa ovakvim vozilom, međutim uspešno je savladao obuku.

– Vozimo šljaku čija je temperatura oko 1.300 stepeni Celzijusa i to moramo da radimo pažljivo. Materija je opasna, pa se lonci i ne pune baš do vrha da ne bi došlo do prelivanja, prosipanja. Reč je o ukupnoj masi od šezdesetak tona (lonac plus šljaka). Kad ih odvezemo oni se hlade najpre na vazduhu, potom se prskaju vodom. Ali, o tome brinu topioničari, a mi vodimo računa o broju lonca koji treba da isipamo i, nakon sušenja, vratimo po novu šljaku. Radimo u paru jer kad se lonac podigne gore, dosta je mala preglednost. Kamion ima sedište koje se okreće, duple komande za sve operacije kad se vozi napred ili nazad. Dosad nismo imali nikakvih problema jer smo slušanjem predavanja i pažljivim radom brzo savadali sistem vožnje i rada.

Foto: RTB Bor Foto: RTB Bor

SRUŠIO SE ČUVENI STARI HRAST KOD MARKOVCA: Kod njega je KARAĐORĐE OKUPIO USTANIKE! (FOTO)

Šljaka je ranije odvožena specijalnim vagonima, železnicom, u duplo manjim loncima. Radilo se sa dizalicom, u otežanim uslovima. Ovakvim načinom odvoženja stvoreni su tehnološki uslovi da nova fleš-smelting linija radi punim kapacitetom a iskorišćenja bakra budu po planu.

Nakon punjenja na ispustima za šljaku, lonac se prevozi i ostavlja na odlagalištu, vazdušno hladi do jedan dan, a onda prska vodom kako bi se našla prava mera između dobrog hlađenja i raspadanja šljake i razdvajanja čestica bakra od nje. Kad se istrese, šljaka treba da bude što sitnija, a ukoliko na dnu lonca ima komada bogatih bakrom (tzv. jaje) to se odvaja i direktno ide u konvertor na preradu, a ostatak šljake još malo razbija, pa šalje na flotiranje. Istresanje lonaca je mehanizovano a uspešan početak pokazuje da su naši ljudi ovladali odvozom, postavljanjem lonaca i prosipanjem šljake.

Foto: RTB Bor Foto: RTB Bor

Specijalni “RKM”-kamioni proizvedeni u Južnoj Koreji, inače neobične konstrukcije i gabarita (široki čak 7 metara, dugački 11,6 i visoki 4,65 metara), povereni su Transportu TIR-a koji flotom od šest lokomotiva i 12 kamiona prevozi basenske sirovine i proizvode. - Kamioni će prevoziti šljaku u sve tri smene i za taj posao smo obučili 10 vozača – kaže Rade Prolović, upravnik TIR-ovog Transporta.

- Vozači su visoko ocenjeni od profesionalaca iz Južne Koreje i osmorica su odmah uključena u redovnu proizvodnju. Dvojica su rezereva za slučaj da neko bude sprečen. Kamioni su zvanično startovali 21. jula, u drugoj smeni, i već su ušli u ritam normalne proizvodnje.

(D. V.)

Video: Palo prvo ovogodišnje skijanje na Torniku, gužva kao u košnici: Sjajne slike zimske idile

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA