DOBRA STVAR IZ NBS: Novi Zakon o osiguranju štiti građane! Evo i kako

  • 0

Novim, reformskim Zakonom o osiguranju, koji je 18. decembra usvojila Narodna skupština Republike Srbije, a predložila Narodna banka Srbije, biće uveden red u ovaj segment finansijskog sistema zemlje, a način poslovanja u delatnosti osiguranja približiće se evropskim standardima.

Imajući u vidu da su novim regulatornim okvirom, iznad svega, stvoreni bolji i efikasniji mehanizmi za zaštitu naših građana, NBS predstavlja najvažnije novine predviđene zakonom, namenjene upravo građanima:

Zakon o osiguranju na prvom mestu garantuje dobrovoljnost, što znači da osim u slučajevima propisanim posebnim zakonima, možete sami proceniti da li želite uslugu osiguranja i u kom obliku. Ovim zakonom, s druge strane, stvoreni su svi neophodni preduslovi da vam se pružaju moderne usluge osiguranja, prilagođene vašim stvarnim potrebama. U osnovi osiguranja jesu potrebe bezbednosti. Kupovinom te specifične finansijske usluge ne može se sprečiti nastanak štetnih događaja, ali se mogu bitno umanjiti ili potpuno neutralisati njihove posledice.

Takođe, osiguranje nudi i druge mogućnosti, posebno u pogledu supstitucije dugoročnoj štednji. Stoga je pre svega važno da uslugu osiguranja koju kupujete dobro razumete, tj. da je sagledate sa svih relevantnih aspekata, od cene pa do koristi koju vam donosi. U tom cilju, Narodna banka Srbije u Zakon o osiguranju ugradila je odredbe koje vam omogućavaju da pre zaključivanja ugovora o osiguranju budete adekvatno informisani o svim elementima koji su vam potrebni za donošenje prave odluke.

Takođe, te informacije poslužiće građanima da i po zaključenom ugovoru znaju kome i kako treba da se obrate radi ostvarivanja prava iz istog. Imajte u vidu, da je, između ostalog, društvo za osiguranje dužno da vas obavesti o uslovima osiguranja koji se primenjuju na ugovor o osiguranju, a iz kojih možete videti u kojim slučajevima postoji vaše pravo na naknadu štete.

Obavezno pažljivo pročitajte te dokumente, kako biste se zaštitili od pogrešne percepcije slučajeva koje osiguranje pokriva, odnosno kako biste kupili osiguranje koje vam je zaista potrebno. Takođe, morate dobiti i informacije o načinu i rokovima za podnošenje odštetnog zahteva, raskidu ugovora, kao i o načinima zaštite vaših prava kod nadležnih organa.

Ovi i drugi propisani podaci moraju vam biti dostavljeni na papiru ili drugom trajnom nosaču podataka, napisani pregledno i razumljivo. Zakonom o osiguranju utvrđeni su mehanizmi koji će sprečiti bilo kakvo dovođenje građana u zabludu u vezi sa poslovima osiguranja, kao i obaveza društava za osiguranje da podatke o građanima čuvaju kao poverljive.

Osiguranje je delatnost u razvoju, a kako bi taj razvoj bio brži i kvalitetniji, nužno je imati pouzdane i razgranate kanale prodaje. Stoga će vam se možda nekad pružiti prilika da obavljate poslove te vrste. Imajte u vidu da su kanali prodaje takođe pod nadzorom Narodne banke Srbije i stoga moraju biti ustrojeni u celini u skladu sa propisima. Novim Zakonom o osiguranju omogućeno je da sva lica koja žele da poslove zastupanja u osiguranju obavljaju kao dopunsku delatnost, to mogu da rade, u skladu sa modalitetima koje je utvrdio Zakon o radu.

Stoga ne pristajte na ponude da prodaju osiguranja vršite bez odgovarajućeg radno-pravnog statusa, koji ne mora biti radni odnos. Sada imate mogućnost da u tome učestvujete, bez ugrožavanja svog osnovnog posla, a da istovremeno ostvarujete i sva prava koja zakon predviđa. Samo legalnim kanalima prodaje omogućićemo pre svega bolju situaciju na polju radnih odnosa, a isto tako i veći kvalitet razvoja same delatnosti osiguranja. Zakon o osiguranju stvorio je sve pretpostavke za to.

Stručne službe Narodne banke Srbije, koje su zadužene za nadzor nad obavljanjem delatnosti osiguranja, predano rade kako bi obezbedile stabilno tržište na kome posluju solventna društva za osiguranje, kojima upravljaju kompetentna lica. U tom smislu preduzimamo sve neophodne mere kako bi pružaoci usluga osiguranja poslovali u skladu sa propisima, ali i raspolagali dovoljnim sredstvima da u svakom trenutku mogu da izmire svoje obaveze po osnovu naknade šteta i ugovorenih iznosa.

Zakon o osiguranju uveo je čitav niz poboljšanja u tom smislu, koja građani neposredno ne mogu videti, ali će ih posredno svakako osetiti, kroz podizanje nivoa tržišne discipline. Naše kontrole odvijaju se po ustaljenoj dinamici, a novim zakonskim rešenjem omogućeno je da one budu i efikasnije i delotvornije. Cilj nadzora nad obavljanjem delatnosti osiguranja Narodne banke Srbije je da sredstva koja ste poverili društvima za osiguranje budu maksimalno zaštićena, odnosno da služe svrsi, a to je pre svega isplata šteta na način i u visini koja je ugovorena.

U narednih šest meseci pripremićemo i doneti set podzakonskih akata neophodnih za punu primenu novog Zakona o osiguranju. Njima ćemo urediti kapitalnu adekvatnost, usmeriti investicije, precizirati aktuarske obračune, definisati sistem upravljanja i bliže regulisati mnoge druge aspekte poslovanja društava za osiguranje, koji će nam pomoći u ostvarivanju navedenih ciljeva - objasnili su iz Narodne banke Srbije

(Telegraf.rs)

Video: Poslednjeg vikenda uoči Nove godine Beograd je prazan

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA