UBEĐIVAČKA MOĆ LAJKA: Da li vam se nešto stvarno sviđa ili je samo popularno?
ZAŠTO LAJKUJETE SADRŽAJE? Veću verovatnoću da lajkujete neki tekst, muziku ili fotografiju na Internetu ima onaj sadržaj koji je neko pre vas već pozitivno ocenio, bez obzira na kvalitet samog sadržaja.
Kako je objavio američki dnevnik "New York Times", pozivajući se na istraživanje objavljeno u magazinu "Science", pozitivni "nudge" (gurkanje) može da podstakne lavinu odobravanja. Istraživanje je pokušalo da odgovori na pitanje: Da li je nešto popularno jer je zaista dobro ili samo zbog toga što je popularno?
Reč je o sledećem: ako ljudi imaju tendenciju da mišljenja o popularnim sadržajima formiraju "u stadu", to može da dovede u pitanje pouzdanost "mudrosti gomile", koja procenjuje sadržaje na sajtovima. Sa druge strane, onima koji se bave marketingom ovo može da da "mig" kako da privuku pozitivnu pažnju ka svojim proizvodima.
U istraživanju su učestvovali stručnjaci sa Univerziteta u Masačusetsu, Univerziteta u Njujorku, ali i Hebrejskog univerziteta u Jerusalimu. Kako bi došli do odgovora na pomenuto pitanje, istraživači su osmislili eksperiment, koji su smestili u jedan mali "ugao" interneta: komentare čitalaca.
Oni su sarađivali sa neimenovanim veb-sajtom, na kome su čitaoci komentarisali članke ali i pozitivno, odnosno negativno glasali o drugim komentarima. Konačna ocena komentara dobija se kada se od broja pozitivnih oduzme broj negativnih komentara. Međutim, eksperiment je uključivao i slučajnu promenu ocena na komentarima, koja je trajala nekoliko meseci: čim neko pošalje komentar, on bi dobio, "slučajni" negativni ili pozitivni glas.
Rezultat je bio sledeći: šansa da će prva osoba koja čita komentar istom dati svoj pozitivan glas povećana je za 32 posto, ako je on već imao lažni pozitivan skor. Takođe, sajt je dozvoljavao i mogućnost da vam se sviđaju ili ne sviđaju drugi korisnici. Sa ovim u vezi, istraživači su utvrdili da su prijatelji "lajkovanih" komentatora bili skloni da ispravljaju eventualni negativni skor, dok neprijatelji nisu smatrali da je vredno da troše vreme na obaranje skora.
Dankan Vots iz "Microsoft Research" kaže da se ovi rezultati poklapaju sa "kumulativnim prednostima", odnosno idejom da će nešto što je "startovalo" popularnije, na toj slavi rasti, dok ne bude daleko ispred svojih konkurenata − i obrnuto: nešto što ne postane popularno će obično nestati, bilo dobro ili loše.
Vots kao primer navodi krimi roman "Zov kukavice" Roberta Galbrajta koji se, uprkos pozitivnim kritikama, loše prodavao. Međutim, kada je otkriveno da je Galbrajt pseudonium za Dž. K. Roling, knjiga je odjednom - zbog popularnosti serijala o Hariju Poteru - skočila na Top listi bestselera.
Da li ćete ubuduće obratiti pažnju na to šta lajkujete?
(Telegraf.rs / Izvor: nytimes.com)
Video: Vujanić: U Srbiji je propisano da odeća ne sme da ometa bezbednost upravljanja
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
nezadovoljština
Baš sam skoro razmišljao o tome vezano za ocenjivanje komentara na Telegrafu. 300 pluseva i 4 minusa skoro uvek nateraju čitaoce da kliknu plus. To je snaga mase.
Podelite komentar
patkica
kod mene opet kontra
Podelite komentar
36laki77
Utiče, ali vrlo malo, možda 10%.
Podelite komentar