Veliki povratak legendarnog piksela u igrama: Talas nostalgije, ili prava umetnost?
Neosporno je da tehnologija nezaustavljivo napreduje. Samim tim je i prirodno da se ljudi zapitaju o neistraženom potencijalu hardwera i tačno koliko grafika može da bude hiper - "oči da ispadnu"- realistična. Zato se postavlja pitanje, koji je značaj povratka izgledu igara 80ih i ranih 90ih, da li je u pitanju prolazni talas nostalgije ili prava forma umetnosti?
Poslednjih godina, pored igara koje testiraju granice mogućnosti i najjačih mašina, vizuelna remek dela u svakom pogledu, primetan je stalan rast igara koje, po svom nezgrapnom izgledu, kao da ne pripadaju ovom vremenu. Pričamo naravno o igrama koje koriste pixel art - nostalgični, 2D stil koji vuče korene iz ranih 80ih godina prošlog veka - i koliko se da primetiti, sve nam to govori da je ok da nove igre izgledaju "staro".
Ali zašto se sve to dogodilo? Da li su se pikseli dokazali kao materijal za izgradnju legitimne forme umetnosti, ili je sve to samo prolazni trend?
Pixel art je bio više manje esencijalan kroz 80e zbog slabijih performansi tadašnjeg hardvera, da bi doživeo rapidan opad dolaskom na tržište kućnih konzola koje su podržavale 3D grafiku poput Sony PlayStation i Nintendo64. Ali, u drugoj polovini ove dekade, pixel art je iskusio stabilan povratak u srca brojnih gejmera kroz igre koje, po samom izgledu i izvođenju se čine kao da su na tržište izašle pre 20 ili više godina. I po svemu sudeći, taj talas sve više prikuplja momentum. Ali iako se termin "pixel art" često koristi u smislu da je nešto "retro", sam stil ne vodi za sobom uvek osećaj nostalgije - čak naprotiv. Neke od naj "retro" igara koriste pixel art uz sve mogućnosti koje pruža moderna tehnologija.
Zato je najbolje na pixel art gledati kao na vizuelni stil najkarakterističniji video igrama, stil koji je rastao kroz istoriju medija i sa istom je neraskidivo povezan. Svakako da je nostalgični ton faktor u pixel art igrama, ali to nije srž, početak ni kraj stila. Već gledajmo pixel art kao na ono što i jeste, umetnost, ništa manja od realistične 3D ili tradicionalne 2D, već jednostavno, umetnost.
Iako neće testirati limite vaših konzola i kompjutera, kao jedan od definišućih vizuelnih stilova, pixel art zadržava trajno mesto u svetu igara, tu će i ostati, i nema limita gde forma može sledeće otići. Sigurni smo da se mnogima taj kockasti, "retro" stil ne dopada, i to je sasvim u redu. Pixel art, kao i svaka druga umetnost, je subjektivna, i ljudima se jednostavno dopada, ili ne. Ali jedno je sigurno, iako naizgled nezgrapan, sam stil je ukorenjen u početcima medija, i smatrali ga samo kao nostalgični osvrt na "lepša vremena", ili inventivno korišćenje svih mogućnosti tehnologije, piksel je neosporivi deo istorije, i budućnosti video igara.
VIDEO: Testirali smo najnovije gejming lap topove, ovo je naš izbor najboljih
(S.Morić)
Video: Comtrade System Integracije prvi u regionu koristi naprednu OpenXDR platformu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.